Från i dag kan man hitta alla svenska bostadsannonser från mäklare och uthyrningsföretag på Bovision.se. Åtgärden är ett försök att bli relevant igen som annonsmarknad för bostäder.

– Vi vill minst dubblera antalet besökare innan året är slut, säger Bovisions vd Marianne Olseryd Engqvist.

Bovisions affärsmodell är att tjäna pengar på bannerannonser och att ta betalt av de mäklare som lägger in sina annonser på sajten. Kostnaden är inte speciellt hög, 250 kronor per månad och mäklare.

– Men det är svårt ändå, eftersom Hemnet inte tar betalt, säger Marianne Olseryd Engqvist.

Nu går Bovision över till vad man kallar en freemium-modell. När besökaren gör en sökning visas alla mäklares och uthyrares bostadsannonser. De annonser som spindlas från andra sajter visas i form av en länk. De annonser som ligger på Bovision.se visas med bild i sökresultatet, och länkas vidare internt. Dessutom får annonsören del av statistik över hur besökarna klickar.

– Vi gör det här för att få fler besökare, och genom fler besökare ökar värdet för de som annonserar. Det är bra för alla – både mäklare och besökare, säger Marianne Olseryd Engqvist.

När bostadsajten Booli, som även den indexerar bostadsannonser, släpptes för drygt ett år sedan blev Mäklarsamfundet sura. De tyckte att det vore bättre för kunderna om bostadsannonser bara fanns på en sajt, deras egen Hemnet. Mäklarsamfundet fick dock mothugg av mäklare som inte såg något problem i att kunderna fick fler tjänster att välja mellan.

– Vi fokuserar på användaren, och för dem är det bara av godo att det finns nischade sökmotorer för bostäder. Internet står för öppenhet och tillgänglighet. Vi tycker att Hemnets inställning är lite gammalmodig, kommenterar Marianne Olseryd Engqvist.

Bovision ligger i dagsläget långt ifrån Hemnet i antalet besökare. Vecka 11 hade Bovision knappt 85 000 besök. Hemnet hade mer än en miljon fler: 1.086.000 besökare. Det är ett rejält försprång, som Bovision inte i dagsläget siktar på att ta igen. Däremot vill man återta positionen som en aktör att räkna med.

– Målet är att bli en av de självklara bostadssajterna. Och då måste vi ha hela utbudet. Det unika för oss är att vi är en kombination av marknadsplats och nischad sökmotor, säger Marianne Olseryd Engqvist.

I konkurrensen med uppstickaren Booli har Bovision fördelen av ett bredare utbud och att de är starka både på hyresrätter och utlandsbostäder, säger Marianne Olseryd Engqvist.

Bovision har också planer på att stärka interaktiviteten på sajten. Vid nylanseringen har man tagit de första stegen: dels genom en ny blogg, dels genom att man sedan ett par veckor tillbaka infört Twingly, en tjänst som lägger in länkar till blogginlägg som skrivits om Bovision och de bostäder som utannonseras på sajten.

Den egna bloggen ska handla både om Bovision.se och om andra bostadsrelaterade ämnen, för att fylla sajten med intressant material.

– När man söker bostad är man intresserad av allt kring bostäder och inredning. Vi jobbar hela tiden med att utveckla sajten. Det ska vara roligt och lustfyllt att söka bostäder. Vi har fler grejer på gång, men vad det är kan jag inte berätta än, säger Marianne Olseryd Engqvist.

Fakta

Startår: 1995
Ägare: Alma Media
Vd: Marianne Olseryd Engqvist
Omsättning 2007: 8,4 miljoner kr
Resultat 2007: 590 000 kr 
www.bovision.se