En av fyra europeiska marknadschefer har redan bytt eller planerar att, under det närmaste året, byta till en byrå med större expertis inom digital marknadsföring. Det visar en marknadsundersökning som webbyrån Sapient Interactive låtit genomföra bland 500 marknadschefer från Sverige, Storbritannien, Tyskland, Holland och Schweiz.

Undersökningen ”Framtidens byrå” visar att expertis inom digital marknadsföring och digitala medier är avgörande. I synnerhet kompetens inom sociala medier och interaktivitet, allt för att kunna engagera kunderna digitalt.

75 procent av marknadscheferna svarar att de vill använda sig av strategier som innefattar sociala nätverk på webben, snarare än traditionella strategier med kommunikation genom massmedia. Byrån ska också gärna leva som den lär och vara engagerad i sociala medier.

Kreativitet fortsätter att vara den egenskap som värderas högst hos en byrå (88 procent), efter det kommer kunskap om varumärket (80 procent) och förståelse för konsumenternas beteende (72 procent).