För två år sedan la webbhotellet Binero upp en strategi om att bli det vänligaste och öppnaste webbhotellet på den svenska marknaden. I samma veva drog de igång sin blogg.

– Det kändes ganska naturligt. Vi såg det som ett sätt att kommunicera och få direktrespons från kunderna, säger Bineros vd Anders Aleborg.

Innan de startade bloggen fanns en viss oro för vilken respons som skulle komma från kunderna. Anders Aleborg erkänner att han inledningsvis var skeptisk även av tidsskäl.

– Hur ska jag hinna blogga? tänkte jag. Men jag ändrade åsikt ganska fort. Det är kul att blogga!

Tidsåtgången beräknar Anders Aleborg till ungefär en kvarts tjänst. Flera personer delar på bloggandet.

– Bloggandet är definitivt värt tiden. Bättre respons från kunderna än den vi får på bloggen är svår att få. Responsen är omedelbar och ärlig.

Har de kommentarer ni fått i bloggen påverkat något beslut?
– Definitivt! Vi har ställt många frågor om vad kunderna tycker om olika system. Just nu gör vi en uppdatering av vårt kundcenter där vi lyssnat väldigt mycket på kunderna och den kritik de har kommit med. Vi har också tagit fram en unik drifttjänst där vi visar all nedtid på alla våra servrar. Den kom till 2007 efter att två killar inne på bloggen efterfrågat mer öppenhet.

– Att börja blogga är bland det bästa vi gjort!

För att undvika spam och för att direkt kunna ge svar på de frågor som kommer in modererar Binero sitt kommentarsfält. För att hålla tempot uppe går Bineros personal in flera gånger om dagen in och godkänner och besvarar kommentarer. Någon enstaka gång händer det att de inte släpper igenom en kommentar.

– Det sker i enstaka fall, vi försöker undvika det in i det längsta. Men om en diskussion riskerar att bli väldigt långrandig är kanske inte bloggen det bästa forumet. Då tar vi det i e-post istället, säger Anders Aleborg.

Utöver den egna bloggen bevakar Binero även vad som skrivs om företaget i andra sociala medier. Tanken är att vara på plats och besvara kundernas frågor i Twitter och andra plattformar, samt att synas.

Bineros blogg har i dag nästan helt ersatt det nyhetsbrev som tidigare gick ut till kunderna. Nu skickar Binero bara ut nyhetsbrev när det är något extra viktigt de behöver berätta, och hänvisar då till bloggen för mer läsning.

Anders Aleborg tror inte att man tappat läsare på att man fimpat nyhetsbrevet till förmån för bloggen. Antalet läsare på bloggen ligger omkring 1 500-2 000. Till det kommer de som prenumererar på bloggen och läser den i sin rss-läsare.

– Jag tror att siffrorna är jämförbara med dem för nyhetsbrev, för många läser inte breven. Bloggen väljer man själv att läsa, säger Anders Aleborg.

Hittills har Binero publicerat i snitt 2–2,5 blogginlägg per vecka. Nu ska man växla upp. Tanken är att fler ur personalen ska engagera sig i bloggen och att man ska publicera ett inlägg per dag.

– I bloggen ska våra anställda ge kunderna tips och idéer kring funktioner. Det kan till exempel vara råd om hur man använder Wordpress. Det blir som en förlängning av den wiki vi har. Webbhotellet är ofta det första ställe en kund vänder sig till när det uppstår problem. Om vi då kan hjälpa dem på traven genom att redan ha skrivit blogginlägg om frågorna tror jag att det blir uppskattat.

Finns det något negativt med att blogga?

– Jag har bara upplevt det som positivt. Det enda negativa kan vara om fantasin tryter. Vad ska jag skriva om idag? säger Anders Aleborg.

Passar bloggande alla företag?

– Ja, på ett eller annat sätt. Att kunna vara personlig och att finnas på plats för sina kunder är bra för alla företag.