Att sändningstiden är viktig för tv-reklam är en självklarhet. Men hur fungerar det för nätannonsering?

Diskussionen har ofta gällt banners placering, inte bara på vilka sajter, utan var på sajterna. Hur annonsen ska utformas är också ett ämne som avhandlats i omgångar.

En faktor som inte lika ofta nämns är när annonsen visas. Och om man går efter vad användarna säger så har tajmingen stor betydelse. Det visar en studie som gjorts av U.K. Internet Advertising Bureau.

De har via Lightspeed Resarch tillfrågat konsumenter om när på dygnet de tror sig vara mest mottagliga för kommersiella budskap på nätet. Svaret varierade efter ålder, skriver branschtidningen Advertising Age.

Yngre målgrupper säger sig visa större intresse för att titta på banners ju längre dagen går. Äldre användare föredrar däremot att se på annonser under arbetstid, mellan 9-12 och från 14-18.

Minst mottagliga säger sig konsumenterna vara på morgonen. Lunchtid tycks inte heller vara den bästa tiden att annonsera. Då är kvällar bättre. 51,6 procent av de svarande trodde att de just då var som mest mottagliga. I åldersgruppen 35-44 år var andelen 59 procent.