I dagens internetsamhälle är alla företag bärare av innehåll på nätet. Det gäller att nå genom bruset, men för att lyckas med det måste man som företag jobba aktivt med sitt innehåll.


Steve Rubel, Director of Insights på PR-byrån Edelman Digital i New York.

Steve Rubel, en guru på området sociala medier, delade på konferensen Distruptive Media i fredags med sig av fem nyckeltrender för att bli framgångsrik i dagens internetsamhälle. Han menar att alla företag även kan börja att betrakta sig som medieföretag där innehållet spelar roll.

– Google är alla varumärkens hemsida, säger Steve Rubel och hänvisar till att sökresultaten göra hela skillnaden. Men för att ha en chans i sök så måste man som företag finnas i rätt kanaler med rätt innehåll.

Steve Rubel bevakar i vilken riktning teknik och media går och tittar på hur konsumenterna interagerar med teknik. Han jobbar med kunder som Google och Apple och har en rådgivande funktion.

– Det finns en begränsning för hur mycket våra hjärnor kan ta in under en viss tid, säger Steve Rubel.

Han ger siffror som att en amerikan under en månad besöker 111 domäner och 2 664 webbsidor, enligt analysföretaget Nielsen.

– Jag tror inte att det antalet kommer att bli större, säger han och menar att det därför blir ännu viktigare att vara en av dem som står ut från mängden.

HÄR ÄR STEVE RUBELS 5 bästa tips:

1. GARANTERAD TILLFREDSSTÄLLELSE
Konsumenter använder sociala medier för att kräva att få deras problem lösta. Idag är kundtjänst och PR blandat och alla varumärken borde tänka på att vara närvarande i sociala medier.

Hur göra?
* Granska hela upplevelsen online och allt som skrivs om ditt företag. Tänk på allt. Exempelvis vad tänker människor på när de köper en bil? Vad använder de för nyckelord för att söka? Hjälpverktyg som Steve Rubel tipsar om för att ta reda på det är Google Keywords, Google Insights eller några av Yahoos verktyg. Det är också viktigt att tänka på att Google favoriserar innehåll från innehållstjänster som Wikipedia så där måste man kolla upp vad som står.
* Bygg relationer med digitala ambassadörer för ditt varumärke.
* Var beredd på att engagera dig snabbt.
* Var överallt – ju större digitala fotspår du har ju mer bygger du relationer och löser problem.

Ett bra exempel, enligt Steve Rubel, är Starbucks och deras ”My Starbucks idea” – där alla i världen kan säga till Starbucks, i kanaler som Facebook och Twitter, vad de tycker att företaget ska göra.

2. ÅTERPLANTERING AV MEDIA

Allt inom media förändras i takt med digitaliseringen. Idag kan alla företag vara medieföretag och producera innehåll.

Hur då?
* Agera curator, det vill säga hitta bra innehåll och samla in det. Men det kan inte bara vara positivt innehåll.

– Allt kommer att vara upptäckbart, du kan lika gärna omfamna det. Omfamna negativ kritik och berätta för publiken vad du gör åt det.

Ett exempel är Nissan som agerar curator på deras sajt och samlar in allt som sägs om varumärket. Ett annat exempel är Intel med sajten Consumerelectronicinsier.com där företaget samlar saker som sägs på och om den stora elektronikmässan Consumer Electronics i USA.

* Men tänk samtidigt på hur media mäts och värderas. Läsarna scannar innehåll online och läser för det mesta inte allt.

Steve Rubel citerar Jacob Nielsen som har gjort undersökningar och kommit fram till att människor bara läser 20 procent av en webbsida.

3. ”LESS IS THE NEW MORE” 
Människors selektiva ignorans och vänner som mediefilter är det som gäller för informationen online.

Vad göra?
* Tillhandahåll nytta genom att skapa något som människor använder hela tiden som till exempel en enkel webbtjänst.

Ett exempel är Craft Foods som har gjort tjänsten Ifood i Itunes som är en databas med recept.

* Så frön med dem som du tror kan bli stora i framtiden.
* Försök påverka sök på olika sätt.

– Det handlar om relationer inte kampanjer, säger Steve Rubel.

4. HITTA FÖRETAGETS STJÄRNOR
Hitta några anställda som är dina stjärnor på företaget inom sociala medier och sätt samman dem med kunderna. För att det ska gå att genomföra måste du lita på dina stjärnor och ge dem fria händer. Men det gäller att du ger dem rätt fokus.

Ett exempel är Scott Monty på Ford som har 40 000 personer som följer honom på Twitter. Ett annat är skosajten Zappos där alla anställda har mandat att svara på kundernas frågor via sina Twitter-konton.

5. KRAFTEN I PULL

En gång i tiden gällde bara push, men idag är det lika viktigt att marknadsförare skapar digitalt innehåll som människor upptäcker själva genom exempelvis sök.

– Du måste se till att du är upptäckbar i socialt sök, säger Steve Rubel.

Det gäller att:
* skapa resurser som fångar konversationen.
* anamma snarare än att återuppfinna.
* skriva för sök:are inte bara för läsare.

Ett exempel är det amerikanska flygbolaget Jet Blue som har skapat innehåll som människor upptäcker genom att till exempel ha en hög närvaro i Twitter, en kanal som rankar högt i sökmotorerna.

– Sök och sociala nätverk har en konverteringsgrad och Twitter kommer även att göra innehållet i postade länkar sökbart, konstaterar Steve Rubel.