Funderar du på att lansera en nätbutik? Den moderna e-handeln har fått mogna i över ett decennium nu och både kunder och e-handlare börjar få till rutiner och normer för handeln. Men det är fortfarande lätt att begå misstag eller göra ogenomtänkta beslut när det du ska öppna butiken.

Med grundläggande kunskap om tekniken bakom din sajt vet du vilka frågor du bör ställa till din leverantör - och till dig själv. Det är lätt att bygga in sig i en butikslösning som inte håller i längden, och det kan vara svårt och dyrt att förändra och bygga nytt.
Det första och mest avgörande beslutet som du behöver fatta är huruvida du ska hyra in dig på en e-butiktjänst eller bygga och drifta en egen nätbutik.

Om du hyr är det lätt att komma igång och du får de vanligaste funktionerna som du kan behöva. Däremot finns det ofta begränsningar i hur mycket du kan ändra webbdesign, utseende på kvitton och informationskategorier.

Om du istället väljer att låta bygga en egen butik från grunden tar det längre tid, men du kan få den precis som du vill. Lyckligtvis finns det e-handelsplattformar som du installerar på en egen server och som du kan anpassa som du vill, och de finns både som open source och kommersiella alternativ.

Oavsett om du väljer detta alternativ eller att köpa in en tjänst för e-handel finns det några frågor som du bör ställa.Vem ändrar butikens utseende och information? En del tjänster erbjuder fantastiska möjligheter att anpassa färg och form. Var noga med att ta reda på hur mycket en layoutare, en copywriter eller du kan göra, och hur mycket som kräver en utvecklares tid. Det ska vara möjligt att ändra grundläggande design, skriva om texter och att kunna slå av eller på funktioner när sajten är live. En utvecklare ska bygga den grundläggande designen för sajten, men om en utvecklare måste vara inblandad varje gång du ska ändra en produktbeskrivning kommer du få ett väldigt trögrörligt system.

Dina produkter kommer förmodligen att lagras i en databas som din e-butik kommunicerar med. Där ligger all information om produkterna, priser i olika valutor och bilder. Hur hamnar de där?
Hos de allra flesta tjänster och e-handelsplattformar finns det stöd för att lägga in en produkt i taget via ett webbgränssnitt. I praktiken lägger man dock sällan in produkt för produkt utan man laddar upp en lista med produkter som är skapad i Excel, eller något liknande program. Se till att dina processer stödjer detta.

Språkhantering är nästa utmaning. Behöver du stöd för flera språk måste du ha en genomtänkt lösning där både information, produktnamn och valutor är med. Hela språkhanteringen är en teknisk lösning som är omständlig att lägga till. Se till att det finns med från början om du vill stödja detta nu eller i framtiden.

Hur tar jag betalt? Varukorg och ett kundregister är två grundläggande funktioner som alla e-butiker har. Kunderna måste kunna registrera sig på sajten för att shoppa. Undersök gärna vilka funktioner som är kopplat till detta. Registrerar sig kunden innan hon lägger produkter i varukorgen eller först när hon ska betala i kassan?

För att ta betalt av dina kunder kan du göra på lite olika sätt. Vid direktbetalningar som kreditkort, bankbetalning och sms tar du hjälp av en betalväxel som sköter kontakten med en inlösande bank, som i sin tur sätter in pengarna på ditt konto. Med moderna, säkra betalningsmetoder är det vanligt att skicka iväg kunden till din betalväxels sajt för att mata in kortuppgifter och genomföra transaktionen. Du får ofta möjligheten att anpassa dessa sidor med din egen design. En del erbjuder fulla möjligheter att ändra utseende medan andra bara låter dig lägga upp en logotyp. Se också till att din betalväxel stödjer de valutor du vill ta betalt i.

Tar du betalt med faktura kan du använda dig av externa tjänster som hanterar hela fakturaflödet. Bygger du en lösning själv har du större friheter att utforma flödet efter de processer som du är van vid. Var dock beredd på att det kan ta tid att bygga stöd för kravhantering, återköp och andra ovanliga köpbeteenden.

Hur du än väljer att ta betalt måste ditt betalsystem integreras i din e-butik. Här har e-butik-tjänsterna en fördel gentemot system som du låter bygga. Inhemska tjänster har ofta färdiga integrationer mot stora betalningslösningar och inhemska banker. Bygger du en egen e-butik går det åt en del utvecklingstid för varje form av betalningsalternativ som du vill erbjuda dina kunder.

Kampanjer, koder och kanonerbjudanden. Du kommer förr eller senare vilja ha rabatter, erbjudanden och rea i din nätbutik. Se till att tänka igenom vilka typer av kampanjer som du vill köra. Det bör vara lätt att sänka priset på en eller flera varor med en fast summa eller en procentsats. Kampanjer som är begränsade till en tidsperiod eller geografisk tillhörighet är en möjlighet som kan ge stor utdelning och bör finnas med i din e-butik.

Rabattkoder är ett separat system som är mer sällsynt både i plattformar och tjänster. En rabattkod är en kod som du kan dela ut till vem som helst som får rabatt på ett köp eller en bonusvara när de handlar. Tänk igenom när och hur du vill använda rabattkoder för att kunna ställa relevanta frågor kring en e-butikslösning.

När kommer kunderna? Det är frågan du ställs inför när din e-butik är redo att öppna. Sanningen är att många kommer via sökmotorer och prisjämförelsesajter. Utan att gå in på de allra mest detaljerade delarna av sökmotoroptimering, måste din sajt vara lättläst för sökmotorerna och högt rankad. Om du inte har kunskap om hur du gör din butik attraktiv i sökmotorer borde du låta ett sökmotoroptimeringsföretag göra en snabb granskning. Din sajtranking och kategorisering avgörs bland annat av vilka sajter du länkar till och vilka som länkar till dig så se till att få en länk på dina leverantörers hemsidor.

För att du ska komma med i de hett eftertraktade prisagenternas listor måste du vanligtvis betala en slant. Pricerunner, Prisjakt och Kelkoo har lite olika lösningar, men bygger på att du laddar upp en fil med förteckning över alla produkter och deras aktuella priser. Alternativt laddar du upp filen till din server och skickar filens webbadress till alla agenter som stödjer denna lösning.
Du måste sluta avtal med respektive agent för att hamna i deras register. Om de i avtalet tar betalt per försäljning kommer att du behöva implementera spårning av dina försäljningar vilket är ett tekniskt integrationsprojekt. Hyr du e-butik som tjänst brukar det finnas färdiga sätt att skicka iväg filer automatiskt till de stora prisagenttjänsterna samt att spåra försäljning. De har ibland färdiga avtal med prisagenter som du kan dra nytta av.

Affärssystem och leverans. En e-butik är ingen isolerad ö. Den fungerar bäst om den är integrerad med andra system. Har du ett affärssystem för att hantera order och bokföring vill du göra det lätt för din e-butik att uppdatera dessa. I den enklaste form ska du kunna exportera en fil från din e-butik i excel-format.

Fundera kring hur mycket information du vill kommunicera till din kund och när. Vill du skicka en automatisk mejlbekräftelse till kunden om att ordern är mottagen och behandlas? Ska kunden läggas till i ett register för nyhetsbrev?

Den mest avancerade formen av integration är att sedan koppla din orderhantering till din speditör så att din kund kan följa sitt pakets kollinummer hela vägen från order till leverans.

Affärslogik. När du har fått lite fart på din e-butik är det dags att lägga i en högre växel för att få den att prestera ännu bättre. Här kommer affärsanalysen in. Den kan göras både manuellt eller automatiskt.

Den manuella analysen gör du genom att titta på rapporter. Du vill exempelvis kunna se vilka produkter som gör bra ifrån sig, vilka kunder som är dina återkommande lojala kunder och vilka fel som inträffar på sajten.

Den automatiska affärsanalysen bygger på intelligenta komponenter i din e-butik och en teori som kallas ”collaborative filtering”. Den analyserar affärsdata och rekommenderar tillbehör och liknande produkter för dina kunder när de handlar. De flesta som har handlat i en e-butik känner igen informationen: ”De som köpt denna produkt har även köpt…”.

Denna typ av automatiserade rekommendationer blir allt vanligare och är av varierande kvalitet. Om du väljer en plattform eller e-butik som tjänst, se till att testa hur väl de fungerar i en butik som redan är online. Din butikslösning ska jobba för dig, du ska inte jobba för den.

Fakta

Vad kan jag ändra i butikens utseende och innehåll utan att en programmerare är med?

Hur lägger jag
till produkter till min e-butik? En och en eller genom att ladda upp en fil?

Stöder e-butiken flera språk inklusive produktinformation, sajttexter och flera valutor?

Hur registrerar sig en kund på sajten? Innan hon lägger produkter i shoppingvagnen eller vid kassan?

Finns det inbyggt
stöd för några betalningslösningar (kreditkort, paypal, sms, faktura etc.)?

Vilka möjligheter har
jag att anpassa det grafiska formspråket på betalningssidor och kvitton?

Kan jag köra
lågpris-kampanjer baserat på produkturval, tidsperiod och/eller kundens geografiska placering?

Vilka sökmotorer
och prisagenter är butiken anpassad efter?

Vilka rapporter och
affärsdata kan jag få ut från e-butiken om produkter och kunder?

Finns det stöd
för automatiska rekommendationer?