I New York pågår just nu 140 Characters Conference - en konferens
kring Twitter som redan innan den börjat hyllats som ett “landmark
moment”. Arrangören Jeff Pulver har under rubriken “The state of NOW” samlat en rad intressanta människor som på olika sätt belyser den betydelse och omfattning som mikrobloggtjänsten Twitter har fått på bara två år.

Precis som Facebook är Twitter idag en betydelseful del av Internets infrastruktur, men också något som skakar om många verksamheter i grunden.

– Twitter får nyhetsmediernas elfenbenstorn att rasa. Journalister har inte varit särskilt intresserade av kontakt med läsarna tidigare. Idag är det en nödvändighet, säger John Boitnott, sociala medier strateg för Village Voice.

John A Byrne, chefredaktör på BusinessWeek.com, är inne på samma spår.

– Twitter är verktyget för att återuppfinna journalistiken. 80 procent
av vad journalister gör kan göras open source, exempelvis via Twitter. Digital journalistik handlar om engagemang. Med Twitter kan vi engagera före, under och efter en artikel. Artikeln blir startskottet för en process, inte slutpunkten.

För arabiska kanalen Al Jazeera är Twitter ett sätt att nå ut med det som händer på gatorna i exempelvis Gaza just när det händer i små, snabba uppdateringar.

- Vårt Twitter-sida blev snabbt den mest populära på vår sajt,
berättar Mooeed Ahma, chef för digital teknik. Al Jazeera använder
också open source plattformen Ushahidi för att snabbt nå ut med
rapportering och krisinformation till sin publik.

I bakgrunden på konferensen surrar hela tiden rapporterna om Twitters betydelse för regimprotesterna i Iran.

– Här i USA talar vi om Obama-generationen. Men det är ju samma
generation som protesterar i Iran idag, säger NBC:s ankare Ann Curry i nyhetspanelen.

Från ett svenskt perspektiv är samma generation som står bakom
Piratpartiets framgångar. Unga politiska bloggaren Maegan Carberry från Huffington Post sammanfattar engagemanget:

– På Twitter ser jag varje dag en massa människor som vill vara del av något nytt.

Men det är inte bara aktivister som använder Twitter. David Saranga
från israeliska konsulatet i New York ser att interaktiva kanaler som
Twitter ger diplomater och regeringar ett helt nytt sätt att nå ut.

– Plötsligt kan vi ha en dialog direkt med allmänheten och gå förbi de traditionella medierna, säger han.

Skoföretaget Zappos följs av över en halv miljon människor på Twitter. Företagets vd Tony Hsieh tycker att snacket om ROI (return on investment) när det gäller sociala medier är löjligt.

– Ingen frågar efter kapitalavkastningen på telefonen, påpekar han och tycker att sociala medier är ett lika självklart sätt att ge
kundservice som telefon och epost.

På Zappos använder alla anställda Twitter och Tony Hsieh anser att
tjänsten har gjort att alla anställda kommit varandra närmare och
skapat bättre stämning.

– Vi tror att ett företags varumärke och dess kultur är två sidor av
samma mynt. Twitter gör det helt uppenbart.

CNN:s nyhetsankare Rick Sanchez höjer ett varningens finger till
företag som inte tar de nya kanalerna på allvar:

– Företag som inte sätter personal på att sköta sociala medier kommer att misslyckas.

Fred Wilson, bloggande riskkapitalist från Union Square Ventures som är en av investerarna i Twitter håller med:

– Trafiken från Twitter och Facebook kommer troligen att vara större
än trafiken från Google till de internetföretag vi har investerat i,
och idag är trafik lika med intäkter.

En av deltagarna på konferensen twittrade en perfekt sammanfattning på första dagen av 140 Character Conference: “Twitter förändrar hur vi alla kommunicerar, oavsett om vi tar till oss det eller inte.”

Följ dag 2 av 140 Character Conference på Twitter via hashtaggen
#140conf (länk: http://search.twitter.com/search?q=%23140conf). Följ Annika Lidne på Twitter: www.twitter.com/annika