Johan Ronnestam,

Kommunikationskonsulten Johan Ronnestam inleder Webbdagarna i Malmö med ett föredrag på temat "Varumärken och kommunikation i morgon eller i övermorgon". I sin lista över 10 punkter som kommer förändra ditt företags kommunikation förklarar han bland annat hur traditionellt köpt annonsutrymme har en begränsad räckvidd.

– Effektiv distribution och kommunikation går inte att köpa. Framtidens marknadsavdelning delar ut verktyg och inte kampanjer, säger Johan Ronnestam.

Det handlar inte längre om att nå 100 000 personer för att få 1000 nya kunder. Det är inte effektivt. Istället handlar det om att hitta "bulls eye" direkt: att hitta rätt 10 personer som i sin tur gärna förmedlar budskapet till rätt 10 personer, och så vidare, förklarar Johan Ronnestam, som också menar att framtiden tillhör nördarna

– En stor del av Iphones succé beror på noggrannheten med detaljerna och enkelheten att använda den. Det får nördarna att sprida budskapet. Det är så framtidens kommunikatörer måste jobba för att nå fram, säger Johan Ronnestam.


Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.