Kim Lehult, konsult och vd i det egna bolaget Witty AB.

Hur ska du lyckas med din digitala marknadsföring? Det är frågan.
Kim Lehult talar om: "Kaoset som marknadsföring på nätet faktiskt är idag".

Hon har en bakgrund från affiliatebranschen och har varit med och byggt upp nätverket Zanox. Idag driver hon eget som konsult i Witty AB.

– Som ni vet är det svårt som marknadsförare att hålla koll på alla digitala kanaler, säger hon.

Kanaler som Google Adwords, affiliatemarknadsföring, sök, banners, e-mejl, sociala medier med flera.

– Men den största utmaningen vi står inför idag är teknikutvecklingen. Det är inte bara nya beteenden, det är ny teknik också.

Kim Lehult tar spelbolagen som exempel för en bransch som ligger i framkant. De har alltid behövt hitta andra vägar att nå sina kunder. De planerar effektivt och förstår vad de vill göra, varför och vilka resultat de vill uppnå. Och de riktar kampanjer gentemot sina olika målgruppper, använder flera onlinekanaler och skaffar sig specialistkunskaper via byråer och andra partners.

– Kunskap är makt i den digitala världen.

Det gäller att hitta rätt människor att arbeta med och att följa bloggare som har koll för att hålla sig uppdaterad om trender. Du måste även anpassa dig till den nya digitala generationen. Men det handlar inte bara om den utan också om att vi allihop har förändrat vårt beteende på nätet. Kim Lehult ger några exempel på nu vs. då:

  • Blogg vs. dagböcker.
  • Youtube vs. traditionell TV och kabel-TV
  • Messenger vs. e-mejl
  • Bilddagboken eller Hamsterpaj vs. Facebook
  • SMS vs. telefonsamtal

Hon ger också publiken några trender att ta med sig:

  • Mediekonsumtionen blir mindre kollektiv och mer individuell
  • Sofistikerade, flerfiliga ”motorvägar” utvecklas, som leder till olika konsumenter
  •  Alla olika typer av medierelationer till kunder kommer att bli mer eller mindre interaktiva
  • Konsumenter kommer allt mer att själva styra sitt användande av det digitala medier och välja när de själva vill ta emot reklammeddelanden och när de inte vill det
  • Mätpunkter som ”visningar” kommer gradvis att ersättas av mätning av ”engagemang"

Engagemang är ett ord Kim Lehult återkommer till.

– Internet är en plattform som ger konsumenten en röst – de kan älska eller hata ett varumärke.

Hon tar exemplet med Apoliva-reklamen där det skapades en hatgrupp på Facebook med människor som tyckte att kvinnan i reklamen var skrämmande.

Fokus är att jobba med interaktivitet och kommunikation i sin marknadsföring, för ju mer engagerade kunder desto nöjdare kunder visar undersökningar.

Webben ger också företag lika villkor, stora som små. Det är enkelt att förbättras på webben, men det gäller även att hantera flödena utanför din egen kanal och hålla koll på vad som händer.

– Behåll kontrollen över ert eget varumärke, om inte ditt företag bloggar kommer andra att göra det åt er, menar Kim Lehult.

– Ditt företag har ett persona, vare sig du vill eller inte. Visa kunderna vem du är och konversera med dem.

Kim Lehult tar upp bloggar och Twitter som exempel och hur mycket information man kan få därifrån. Twitters egna sökfunktion är exempel på en källa till vad som sägs om ditt företag.

Men vad händer i framtiden?

– Jag tror på samarbeten, som den där reklamen med Ica-Stig och Telia-pappan. Den är ett klockrent exempel på samarbete mellan olika varumärken som har fått mycket uppmärksamhet. Jag tror att det är för att både Stig och Telia-pappan är människor som är som vem som helst, säger Kim Lehult.

Hon tar också upp Google Wave som hon tror kommer att användas för en rad olika saker i realtid.
– Jag tror att Google Wave visar på en trend som kommer att bli intressant inom de närmaste två åren. Vi kommer att jobba med helt andra förutsättningar.

– Vi kommer att jobba med engagemang hos kunderna. Fajten om kunderna blir tuffare, de har makten att säga vad de vill om ditt varumärke. Aktivitet i ett projekt kommer att vara ett mått på hur framgångsrikt det är. Och när man väl lyckas med nåt på nätet så ger det en enorm effekt och det fina är att allt är mätbart.


Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.