Stefan Petersson, Liquid Barcodes.
Det finns 3 miljarder mobilabonnemang i världen idag. Ägarna till dessa abonemmang har som regel sin mobiltelefon med sig i princip överallt, hela tiden. Att använda mobilen som plattform har därför en enorm potential - för de företag som vet hur man kommunicerar.
– Undersökningar visar att om ett utskick via e-post ökar besöksantalet till butiken med cirka 2 procent så kommer ett motsvarande utskick via sms att öka besöksantalet med 9 procent. Och ännu viktigare: omsättningen i butiken ökar med cirka 4 procent på kampanjdagen, säger Ivar Uttergård från Link Mobility.
– Om sms-utskicket dessutom innehåller en mobil streckkod så kan dessa kunder följas upp på ett mycket konkret sätt, förklarar Stefan Petersson från norska Liquid Barcodes, och berättar om ett case de genomför åt den norska tidningen VG just nu.
Och när Internetworlds chefredaktör Magnus Höij ber Stefan Petersson jämföra Sverige och Norge ur perspektivet mobil marknadsföring, kommer svaret omedelbart:
– Norge ligger långt före Sverige vad gäller mobil marknadsföring. Vi har mycket att lära därifrån.
Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.