Willy Jensen, Guava.
– Analysera - varför måste man göra det? Jo, för man måste veta vad som händer på sin webbplats, säger Willy Jensen, medierådgivare på Guava som jobbar med webboptimering.
Han frågar publiken vilka som vet vad som händer på deras webb.
Så få som sex personer av 90 svarar ja.
– Det är enkelt, man kan gå in med en spindel och söka igenom webbplatsen.
Man ska till exempel inte ha får många så kallade redirects, vilket innebär att sajten länkar ut till andra sajter, men på fel ställen. Det gör att Google har svårt att indexera innehållet till sökmotorn. Undersökningar visar att Episervers plattform har en bugg som skapar för många redirects.
– Hur hjälper ni sökmotorerna att komma in i sajten? Förstasidan är viktig, men ni säljer inte där, ni säljer djupare ner i sajten.
Externa länkar är jätteviktigá. Innehåll är bra, men det ska vara bra innehåll. Har man ett intressant textinnehåll så kommer folk att länka till webbplatsen.
När man har arbetat igenom hela sajten och gjort förändringar rekommenderar Willy Jensen att gå igenom den med Googles tjänst Pre Flight Test.
När man har gjort det och åtgärdat problemen så kommer det att börja hända saker på sajten. Och då måste det tas om hand. För att mäta vad som händer kan man till exempel använda Google Analytics E-handelsmodul om man jobbar med e-handel.
Willy Jensen demonstrerar också Google Adwords. Där gäller det att mäta vad som ger bäst konvertering. Är det i topp eller högerkant, eller är det naturliga sökresultat.
– Ligger du etta i topp, så säger Google att det är 96% chans att någon klickar på dig.
För att se vad som funkar kan man använda Google Analytics och bland annat titta på omvandlingsfrekvens. Där kan man se vilka dagar som funkar bäst och även koppla ihop omvandlingsfrekvensen med vilka områden i landet man ska fokusera på. Då kan man öka eller minska sin budget i förhållande till det.
– Var i Sverige handlar man mest på nätet?
– Svaret är Jokkmokk! Tänker ni på det som e-handlare, satsar ni i Norrland?
Omvandlingsfrekvensen kan också jämföras med ordervärde och de siffrorna ska stämma överens. Det går även att titta på produktnivå, vilken produkt som säljer mest? Ofta är det kanske inte den man tror.
Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.