Patrik Almö (Foto: Miriam Olsson)
Patrik Almö, Commerz.

Parts of Sweden är ett initiativ skapat av en grupp svenska entusiaster som vill erbjuda annorlunda lösningar och tillbehör anpassade till Ikea-möbler. Projektet har pågått sedan förra våren. Är det någonting han lärt sig av resan hittills är det att om man får sin e-handelsplattform att verkligen fungera, så får man också tid över till bra kundservice.

Patrik Almö har ett färskt exempel i bakfickan, för att visa på vikten av ett flexibel e-handelsplattform där du själv har full kontroll över allt innehåll och kan uppdatera det blixtsnabbt:
– Igår skickade vi ut ett nyhetsbrev för en kunds räkning. Resultatet blev bättre än väntat och efter tre timmar hade över 300 nappat på erbjudandet, berättar Patrik Almö.

Ett angenämt problem kan tyckas, men utan en smidig e-handelsplattform kan drömscenariot leda till motsatsen, menar Patrik Almö:
– Det vart fler än de varor de hade på lager. Då är det hur viktigt som helst att omedelbart kunna ändra lagerstatus och leveranstid. Annars skapar man förväntningar som man inte kan leva upp till, och det kan naturligtvis vara helt förödande för en e-handlare.


Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.