Arne Andersson, affärsutvecklare för Postens distanshandelsverksamhet.

En fungerande logistik är a och o för en e-handlare. Och många lägger ut sin logistik på en tredje part.

– Man får inte förlora sin själ, bara för att man outsourcar logistiken, poängterar Arne Andersson, affärsutvecklare för Postens distanshandelsverksamhet.

– En butik som inte har koll på logistiken kommer att gå under, säger han och tycker att även den som är logistikansvarig ska få följa hur handeln går i till exempel Google Analytics.

– Alla måste vara med i gemenskapen.

Arne Andersson pratar om en e-handlares största utmaningar när man går ut på nätet. Det är bland annat:

  • Lagerhållning
  • Integration av afffärssystem/webbutik/logistiksystem, så att kundtjänst kan ge en snabb feedback och service.
  • En effektiv kundtjänst som vet var paketen håller hus
  • Förkortade ledtider
  • Styck istället för parti
  • Multikanalsmöjligheter
  • Arbeta med din logistikpartner

Mycket av ovanstående kan lösas genom en god tredjepartslogistik. Men Posten är inte ensam om att leverera detta. De har fått tuff konkurrens från bland andra Schenker.
– Det är bara bra för oss, Postens e-handelskoncept hade aldrig kommit fram om vi inte hade fått konkurrens.

Postens fraktpriser ligger över konkurrenternas i vissa fall, men Arne Andersson menar att den goda servicen överstiger priserna. Han tycker dock inte att man bara ska ha en logistikleverantör utan välja den som är bäst för olika tjänster.
– Vi är jättebra på att leverera paket, men kanske inte på att leverera kylskåp.


Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.