Annika Lidne, är expert inom sociala medier och driver Disruptive Media.
Hittills har sociala medier varit ganska fokuserat på "traditionellt" bloggande. Men det finns mer snabbfotade sätt.
– Bloggande kräver kraft, tid och eftertanke. Fördelen med en microblogg är att 140 tecken skriver man rätt fort, och du är ändå med i matchen, säger Annika Lidne i sin dragning på Webbdagarna i Malmö.
Ett framgångsrik exempel hon berättar om är datortillverkaren Dell.
– Dell har redan sålt för 3 miljoner dollar bara via Twitter i år. Men så har de också ett väl utvecklat community i grunden, och det är ett måste för att lyckas nå resultat.
Men hon varnar för att använda Twitter som en megafon. "1:12-regeln" gäller:
– Om jag skickar ut någonting på Twitter så ska det vara relevant för minst tolv av de som följer mig.
Vidare varnar Annika Lidne för att hålla för hårt på företagets traditionella riktlinjer för information när de kommunicerar i de sociala medierna.
– Var personlig på Twitter. Försök inte att lägga upp nån strikt affärsattityd. Det funkar inte.
Trots att Annika Lidne är en varm anhängare av sociala medier i allmänhet och Twitter i synnerhet tror hon inte att de sociala medierna kommer att vara särskilt avgörande för utgången i det svenska riksdagsvalet nästa höst. Någon Barack Obama-effekt är inte att vänta.
– Carl Bildt har ju i och för sig lyckats med bloggande tidigare, men om inte de politiska partierna gasar rejält från och med nu så är det knappast i de sociala medierna som valet avgörs.
Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.