Ulrika Rudqvist, marknadsstrateg på Good Old.
Marknadsföring inom sociala medier handlar enligt Ulrika Rudqvist på webbyrån Good Old om att:
- Få plats att prata om ert varumärke på webben.
- Skapa platser där dina kunder kan interagera med dig och med varandra.
- Skapa dialog mellan dig och dina kunder, vilket blir marknadsföring i sig.
Nästa fråga är förstås varför man överhuvudtaget ska marknadsföra sina produkter och tjänster i sociala medier.
– Det är där många av dina kunder finns idag, men det visar sig dessutom att massmarknadsföring funkar allt sämre, säger Ulrika Rudqvist.
Att det inte kräver någon större budget är förstås också något som talar för de sociala medierna, men Ulrika Rudqvist vill ändå understryka att det kräver resurser i form av tid.
– Visst är de kostnadseffektiva, men tro inte att de sociala medierna sköter sig själva.
Till sist ger hon några generella tips för alla som vill lyckas i de sociala medierna där ute:
- Tänk över ämne
Det måste passa in, och det bör vara ganska lättsmält.
- För en dialog
Monolog är ingen intresserad av. - Spamma inte
Skriv inte "vi är billigast", det är det värsta folk vet.
- Försök inte vara någon du inte är
Håll er till ert språk. "Omg" betyder i de sociala medierna "Oh my god" - inte "omgående"... - Segmentera mera!
Allt till alla är helt fel väg att gå.
Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.