– Det som är viktigt för vår kommunikation är att vi ska finnas där kunden finns, med relevant och snabb information. Det präglar vår kommunikation både internt och externt, säger Damra Muminovic från Europeiska.
Därför satsar Europeiska på sociala medier.
– Vi startade med Twitter, blogg, Youtube och Facebook, säger kollegan Johanna Snickars.
Johanna Snickars från Europeiska.
Europeiska har också erfarenhet från sociala medier genom communityt Resedagboken som har varit igång i tio år. Det såldes till Schibsted förra veckan.
Europeiska har funnits på Twitter sen i april och har riktat in sig speciellt på resesäkerhet.
– Vi har fått ganska mycket frågor om det är tryggt att åka till ett visst land, eller om det är säkert att flyga med riskerna för svininfluensa, säger Johanna Snickars.
– Vi har också fått ganska bra feedback, främst för att vi svarar ganska snabbt.
Twitter-feeden visas på den externa webben, bloggen och i intranätet.
Bloggen startades i juni som en följd av kundefterfrågan på information runt svininfluensan. Här har Europeiska en direktkanal till sina kunder.
Youtube-kanalen startade försäkringsbolaget våren 2009. Där finns Europeiskas reklamfilmer som har setts cirka 4 000 gånger. De har även använt sig av livevideotjänsten Bambuser och sände bland annat från Timbuktus livekonsert i Thailand.
Europeiska använder också sociala medier inom företaget. I intranätet, som gjordes om i våras, finns personaliserad information och plattformar för samarbete som wiki, bloggar och statusuppdateringar. Där finns även en projektportal och dokumenthantering. På startsidan finns omvärldsbevakning för Europeiskas säljare för att de ska kunna göra ett bra jobb när de kommunicerar med kunder. Och där ligger flödet från Twitter.
– Vi har kopplat ihop det vi kommunicerar externt med vårt intranät. Vägen till mer transparens går genom intranätet där alla anställda har tillgång till sociala medier. Och alla lär sig använda sociala medier, säger Damra Muminovic.
Internetworlds event Webbdagarna pågår just nu Malmö. Ett nittiotal deltagare är plats och lyssnar till talare inom digital marknadsföring, e-handel och sociala medier.