Analytikern Nikos Drakos har studerat hur företag bör gå tillväga för att hitta rätt typ av sociala medier, både för användning inom sin organisation och för att nå ut till kunder.

– Det är ett stort problem att det finns för många olika sociala medielösningar idag. Under arbetet med analysen hittade vi åtminstone 70 olika, min rapport tar upp 37 av dem, säger Nikos Drakos, som är senior analytiker på analysföretaget Gartner, därför är det viktigt att veta vad man letar efter.

Enligt honom kommer allt fler företag att börja använda sig av sociala medier, både för att kommunicera inom sin organisation och för att hålla kontakt med kunder. Han förutspår att 30 procent av de företag som har fler än 5 000 anställda kommer att använda sig av sociala medier år 2012.

Nikos Drakos delar in de sociala medierna två grupper: ”for teams”, för kommunikation inom företaget och ”for networks and communites”, som riktar in sig på grupper utanför företaget, till exempel kunderna.

Analysen för att hitta rätt produkt skapas utifrån sex olika kriterier, bland annat hur väl en viss produkt fungerar för att dela dokument, organisera innehåll, eller analysera kundbesök.

– När du letar efter en lösning för social medie-mjukvara måste du först och främst veta vilka behov du har, eftersom tjänsterna är väldigt olika. Vi brukar gå efter uttrycket: Var säker på vad du vill ha, så får du det du behöver, säger Nikos Drakos.

Han påpekar att ett företag mycket väl kan behöva två olika sociala medielösningar eftersom de två gruppernas behov är ”som äpplen och päron”, alltså helt olika.

På årets Gartner Portal, Content & Collaboration Summit, som hålls i London 16 – 17 september kommer Nikos Drakos att presentera sin rapport ”How organizations can tame the social software vendors” - om hur företag ska hitta rätt i det breda utbudet av sociala medier.

Han förutspår att företagen bakom de olika sociala medielösningarna kommer att bli färre, vid 2012 kan 60 procent av aktörerna ha försvunnit, genom uppköp eller för att de misslyckats.

– Det är bara naturligt att en ny industri konsolideras och nu ser vi betydligt mindre vilja att investera i nya företag. Det låter pessimistiskt, men det kommer ju att komma nya aktörer också. Jag tror inte att marknaden kommer att kollapsa så att det bara blir två eller tre stora leverantörer kvar.

Men kommer det ens att finnas en marknad när så många sociala medier finns tillgängliga gratis?

– Visst, gratistjänsterna används av väldigt många i privatlivet och ibland också professionellt. Det finns en hel del saker man kan använda såna tjänster till i sitt arbete: finns dina kunder på Facebook, så kontakta dem på Facebook.

– Men det finns också mycket som inte fungerar lika bra där. Inom ditt företag kan du behöva ha kontroll över vem som får se information, du behöver ha support och en miljö som du själv kan styra, till det behövs en annan typ av tjänst, där räcker inte Facebook till.