Det ska vara svenskt, tryggt och väl beprövat när landets webbansvariga väljer publiceringssystem. Inhemskt utvecklade Episerver dominerar i den kartläggning (se listor i filerna till höger) Internetworld genomfört och återfinns hos cirka 41 procent av de undersökta företagen och kommunerna.

Närmaste konkurrenten Sitevision, också det svenskutvecklat, kommer in på en andraplats med ungefär 23 procent av företagen. Därefter är det spridda skurar med mindre system som inte når över 5 procent. Tillsammans utgör de mindre systemen 30 procent. Utöver det finns de egenutvecklade systemen som utgör 6 procent.

Sammantaget drivs 64 procent av sajterna i undersökningen av antingen Episerver eller Sitevision som tillsammans alltså totaldominerar listan.

Att Episerver är det system som lyckats charma flest svenska webbansvariga beror troligtvis på flera faktorer. Undersökningen säger inget om kundnöjdheten hos företagen och kommunerna. Men uppenbarligen fungerar systemet väl för många olika typer av sajter.

Intressant är att Sitevision verkar vara ett hett val för just kommuner. I den kategorin är fördelning nästan jämn mellan Episerver och Sitevision.

Det är också lätt att föreställa sig en snöbollseffekt där många väljer samma system som branschkollegorna. Detta leder till ökad Episerver-kompetens ute hos webbyråerna som i större utsträckning rekommenderar ett system de redan kan.

Andra spaningar i kartläggningen är att öppen källkod ännu inte fått fäste hos de undersökta företagen samt att tio av de tillfrågade företagen och kommunerna snart ska, eller håller på att byta system.

Episerver har funnits i tolv år, den första versionen släpptes 1997. Systemet är utvecklat i Microsofts .NET av det svenska företaget Episerver AB. Sitevision utvecklas av Örebro-företaget Senselogic Sweden AB som grundades 2002. Publiceringsverktyget är byggt på programmeringsspråket Java.

I kartläggningen undersökte vi även vad sajterna använder för verktyg till sin webbanalys. Även bland analysverktygen gick det lätt att kora en vinnare. Googles gratisverktyg Google Analytics är absolut mest populärt och används av 40 procent av dem som svarat. Närmaste konkurrenterna Vizzit, Omiture Site Catalyst och Webtrends når endast en andel på cirka 7-8 procent var. 17 procent av de tillfrågade har inget statistikverktyg överhuvudtaget.

Publiceringsverktyget är själva motorn i webbsatsningen och ofta ett av det största besluten och investeringarna man står inför som webbansvarig. Och på Internetworld var vi så klart lite nyfikna på vilka system som egentligen driver alla sajterna därute, och vi presenterar därför en kartläggning som är den första i sitt slag.

Vi har grävt, ringt och mejlat för att få veta vilka publiceringssystem som rullar under börsbolagen och kommunernas sajter. Över 220 företag och kommuner har svarat. Och trots att varje enskild aktör i landet av naturliga själ inte finns representerad så ger listan en värdefull och unik inblick i tekniken bakom den svenska webben.


Klicka på bilden för en större version.


Klicka på bilden för en större version.