Enligt konsumentundersökningar litar 90 procent på sin make eller maka, men bara 14 procent på reklam. Men 74 procent litar på rekommendationer från andra konsumenter. Därför ska den digitala marknadsföringen finnas online och använda konsumenternas omdömen som sin marknadsföring.

– Sen ett halvår tillbaka lägger vi ut filmer på Youtube. Vi har en kavlitetskontroll som kollar igenom filmerna först.

Tittar man på Facebook ser man att det finns ett antal fan-sidor för Volvo. Vi diskuterar just nu hur vi ska kunna ge dem vad de vill ha, inte så att de ska få betalt utan att de ska vara nöjda med sina produkter, säger Niclas Hermansson

Volvo har även en Twitterfeed, både i Sverige och globalt.

– Än så länge har vi inte så många som följer oss, men vi finns tillgängliga där.

På Volvo Lastvagnar arbetar man med PR och digital marknadsföring ihop, med att bland annat bevaka bloggar som kan vara av intresse.

– För oss är det viktigt att se hur den digitala marknadsföring bidrar till köpprocessen. Vi vill ju sälja lastvagnar och jag blir inte imponerad av byråer som inte förstår att det är det vi villl. Det låter kritiskt, men många vet fortfarande inte hur de ska använda sociala medier eller digital marknadsföring för att uppnå detta.

– Ett företag måste veta vad de vill ha ut av en kampanj. Det är det en bra byrå kan hjälpa till med.

Niclas Hermansson listar de tre steg som företag och byrå behöver gå igenom för att skapa en fungerande kampanj:

  • Behovsanalys
  • Ska man använda hela marknadsmixen eller bara en kanal?
  • Alltid en brief, (syfte, målgrupp, mål, tycka känna, göra driva trafik)

Niclas Herrmanson ger ett exempel på en lyckad kampanj, Obamas valrörelse som lyckdes koplla ihop sin kandidat så starkt med ordet Change att de blev kom att stå för "förändring". Obama-kampanjen använde också digitala medier på ett lysande sätt. För att på samma sätt ta makten över ett begrepp arbetade Niclas Hermansson med att koppla ihop Volvos lastvagnar med begreppet Worlds Strongest Truck, världens starkaste lastbil.

Strategin blev ett onlinespel www.worldssterongest.truck.com. Sajten fanns på 20 språk och när spelet släpptes arrangerades en tävling med tio vinnare.

– Syftet var bara att skapa en snackis, här är det awareness, inte att sälja. Jag grät faktiskt när jag såg resultatet: Över 6 miljoner unika besökare, som i genomsnitt hade de spelat spelat fyra gånger.