Enligt Willy Jensen bör arbetet gå i följande stadier: man söker igenom hela sajten, därefter analyseras resultatet, sedan optimerar man sajten utifrån analysen och därefter är det dags att mäta för att se om åtgärderna fungerat.

– Vi använder Googles verktyg. Folk kan ha åsikter om det, men vi tycker att de är bra, säger Willy Jensen.

Bland faktorerna som behöver analyseras finns frågan om du får den ROI, return of investment, du vill ha, och att du får det sökresultat du vill ha.

– Både organiskt sök och sponsrade länkar är viktiga. Enligt Google sker 20 procent av klicken i sidspalten på söksidan och 80 procent i huvudspalten. 90 procent av alla klick sker på den övre delen av sidan. Därför ska både organiskt sök och sponsrade länkar användas.

Willy Jensen tipsar om Googles e-handelsmodul, där man i reella siffror kan mäta handeln.

– Använder man det här kan man gå in och se om det är bäst försäljning före eller efter lön, hur det fungerar. Du kan gå in och titta på varje vara som är köpt och se hur mycket den kostar i inköp, hur mycket har den kostat i säljarbete, och så vidare. Du kan lägga in flera uppgifter som du kan jämföra i systemen.

I denna modul finns även en lagerhållningsfunktion:

– Vi är ju bara människor, vi kan göra fel. Då är det bara att vända på säljsiffrorna, titta på det negativa och de varor som bara ligger där. Då gäller det att göra sig av med dem i en kampanj. Och sen inte köpa in dem igen.

För den som driver e-handel är sista steget att kunden navigerar till kassan. Detta måste också analyseras.

– Har du sju steg eller ett steg som kunden måste gå igenom för att få betala?, frågar Willy Jensen och tar ett kundcase som exempel där antalet avslutade köp ökade när kunderna på e-butiken behövde gå igenom färre steg för att betala.

– Är det någon här inne som är e-handlare där kunden måste bli medlem på sajten för att kunna handla? Varför det? Är det inte bättre att kunden handlar och sen får frågan om de vill bli medlemmar? Jag handlar jättemycket på nätet, men jag handlar aldrig på sajter där man måste bli medlem.