Stefan Hyttfors, entreprenör och kommunikationskonsult, börjar sin presentation med att säga:

– Jag kommer inte prata någonting om era sajter och vad ni ska trycka ut.

Han är på Webbdagarna i Göteborg för att prata sociala medier ur ett affärsperspektiv.

– Det som hela den sociala webben handlar om är en helt ny förflyttning av hela vår mänsklighet, säger han med risk för att låta pretentiös.

Stefan Hyttfors drar paralleller med urbaniseringen från bondesamhället till stan. Fullt med problem, men också med möjligheter.

– Det är tillbaka till full transparens på torget. Vem går in i en butik, när allt finns på torget.

Internet är inte bara en ny kanal. Det är en samhällsförändring.

– Det är första gången i historien vi kan kommunicera många till många, säger Stefan Hyttfors.

Internet handlar inte om teknik längre. Det handlar om kommunikation. Hela medieindustrin är först ut på torget, men Stefan Hyttfors menar att alla företag måste ut dit. Idag är det fler som har en bredbandsuppkoppling än en prenumeration på en dagstidning.

– Internet är nåt helt annat än vad vi tänkte förut inom media, det krossar affärsmodellen totalt.

I år genereras fyra exabites information på internet – det är mer information än under de senaste 5000 åren. Det görs 1000 miljoner Google-sökningar per dag. Och Youtube växer med 13 timmar per minut. 53 procent av 18-24 åringar i USA påstår att de tittar mer på online video än TV. Facebook har blivit dubbelt så stort på ett år och det sociala nätverket har gått om Aftonbladet.se i unika besökare. 42 procent av Facebook-besökarna är 25-49 år. Och Twitter är egentligen störst vad det gäller PR-världen. Det är bara ett axplock av den sociala medierevolutionen.

– Men vad är Twitter egentligen, det är som att ropa i en påse, säger Stefan Hyttfors och publiken skrattar.
– Det spelar ingen roll om det heter Twitter eller Facebook, det är beteendet det handlar om.
Och det är användarna som gör jobbet.

Men vad kan du som företag använda social tjänster till?
Stefan Hyttfors tar ett exempel där Twitter funkar som ett arbetsverktyg genom att skicka ut en fråga och få tillbaka innehåll och diskussion. Eller där Telia använder en chatttjänst för kundtjänst. Han demonstrerar en debatt mellan Obama och McCain där twittrare fick komma in med frågor i realtid.

– Nu är det interaktionen som kärnan, säger han.
Och innehållet måste ha betydelse för interaktionen.

Men hur ska man kunna räkna hem sociala medier?
– Man pratar mycket om ”return on investment”, ROI. Men se det istället ROI som ”risk of ignorance”.

Det handlar också om räckvidd vs. engagemang.
– Konvertering och sånt är jätteviktigt, men är det viktigt att nå miljoner kunder? Det är kanske bättre att få hundra klick och att de är engagerade.

– Byråerna är ganska stekta i det här. De har hela tiden sålt försäljning. Men ni (företagen) måste lära er att prata med era kunder själva.

Slutligen ger Stefan Hyttfors ett potpurri på de företag han tycker är duktiga på sociala medier.

  • Zappos – säljer skor och bygger kundrelationer. Zappos VD har 1,3 miljoner som följer honom på Twitter. 484 av Zappos anställda finns på Twitter och de pratar bara om hur ska de utveckla kundrelationer.
  • Hos Whole Foods i USA finns varenda butik på Twitter.
  • Dell har tagit det en nivå till, det har en outlet på Twitter.
  • 1-800-flowers.com har byggt en butik på Facebook. – Varför lämna Facebook för att handla?, tycker Stefan Hyttfors.
  • Skistar har jobbat med Trysil på Facebook och har fått 7000 nya fans.