– Vi vet ju vad vi har för konverteringsgrad på sajten, hur många som går in på sidan och sedan köper biljett. Där ser vi att sajten är en viktig kanal, upp till 70 procent av alla biljetter köps här. Därför vill vi få fler att besöka oss på webben, säger Christoffer Cederschiöld, SFs affärsområdeschef för nya medier.

– Målsättningen är att få besökarna att komma tillbaka oftare och att öka aktiviteterna på sajten.

I det nya communityt kan de som redan är medlemmar i SFs kundklubb Bioklubben logga in utan att först behöva registrera sig. De som väljer att bli medlemmar via webben blir också medlemmar i kundklubben. På communityt kan medlemmarna diskutera film, skicka tips till varandra eller lägga upp material som trailers och bilder från olika filmer.

Christoffer Cederschiöld hoppas att Biosnack också kan fungera som en kanal för marknadsföring:

– Allting hänger på att det blir diskussion kring de olika titlarna. Här kan det kapas en snackis runt en film redan innan den släppts, säger Christoffer Cederschiöld.

Men marknadsföringstänket hindrar inte att användare skriver negativa recensioner eller kommentarer:

– Vi tycker att det är viktigt att man kan uttrycka sin ärliga åsikt på sajten, det är mer trovärdigt.

Hur lockar man folk att gå med i ett community när det redan finns så många?

– Vi har en nischad produkt, så vi tror att det finns positioner att ta för oss, som inte uppfylls av bredare communityn.

Utöver den nya nätverkssajten har även Bioklubbens gamla sida fått ett ansiktslyft i form av nytt utseende, samt nya rabatter och erbjudanden till medlemmarna. Sajten ska uppdateras kontinuerligt

– Vi jobbar ju i ett open source-verktyg, Drupal, där det är lätt att bygga till och lägga in nya moduler. Tanken är att sajten ska leva vidare och utvecklas. Vi får se vad medlemmarna tycker.