Nordnet annonserar brett både på nätet och i print. Och de mäter noggrant. Marknadschefen Per Hednert jobbar i tätt samarbete med Nordnets mediebyrå och har själv bra koll på läget.
Genom annonssystemet Adaction kan Nordnet själva styra mycket av sina medieköp. Så mycket att de köper exponeringar efterhand utifrån den besökare som går in på en sajt.
Genom att titta på cookies och ip-nummer kan man se om just den besökaren ingår i Nordnets målgrupp. Genom den analys som är möjlig i Adactions verktyg kan Nordnet välja riktade budskap på individnivå i sin bannerannonsering.
– Webben är inte bara ett responsmedia, bannerexponering har också betydelse för varumärket, säger Per Hednert, marknadschef på Nordnet.
Nordnet har också gjort en första bokning hos Schibsted för att köpa profiler genom ”behavioral targeting”. Rent tekniskt kommer den effekten att mätas genom Adaction och trackingsystemet Site Catalyst.
– Schibsted utmärker sig och kommer med färdiga lösningar och förstår vår sida av affären. Bonnier är fortfarande inriktade på CPM, tycker Per Hednert om medier han vill använda för att nå sin målgrupp.
Nordnet jobbar även med exempelvis affiliatenätverk, främst i eftermarknadskampanjer på utvalda målgrupper som har visat ett intresse för nätbanken. I affiliatenätverken mäter de leads eller köp. Och de köper klick på prisjämförelsesajter.
Nordnet mäter alltså många olika saker på nätet och har kontroll över alla delar så gott det går, menar Per Hednert.
Nästa steg är att koppla ihop sök med annonsering. I det finns en integritetsaspekt, men det blir samtidigt mer kvalitativt för kunden, hävdar han. Och Nordnet kan få bättre resultat. Det går ut på att kunden, utifrån vad den söker på, ska exponeras för banners på en sida.
Nordnet mäter också allt det som finns runtomkring, det vill säga vilken trafik som kommer från deras blogg, community, kampanjsajt och varumärkesmätningar. Och vad som händer när besökaren går in på deras sajt.