SEO-experterna Charles Lumley, konsult och grundare av Optimised Online och Linn Hallnäs, konsult och grundare av Search Intergration, har tagit fram strategin åt Internetworld. Den består av följande delar:

Börja med en analys

Innan man tar något beslut om vad som ska göras bör man titta på vad som dyker upp i sökmotorerna idag. Och det är vikigt att komma ihåg att SEO inte bara handlar om den egna sajten. Alla sökresultat påverkar vårt digitala varumärke.

Nulägesanalysen bör därför inte bara omfatta hur den egna sajten placerar sig i sökresultatet, utan även granska externa sajter. Finns det negativa skriverier som vi vill trycka ner? Positiva som vi vill lyfta upp?

Bestäm vart trafiken ska drivas
Vilka sajter och sidor vill vi att våra besökare hamnar på när de söker på olika sökbegrepp? SEO handlar inte främst om att driva trafik till den egna sajten, utan att se till att kunden hamnar rätt. Ibland kan det vara bättre att besökaren hamnar hos en återförsäljare. Eller så kan det finnas positiva kundomdömen som bör komma högt upp. Sätt slutmål för hur det ska se ut när man söker på olika sökord, och vart trafiken bör styras.

Gör en nyckelordskarta
Vilka sidor på den egna sajten ska ranka högt på vilka sökord? Gör en karta, som ser ut som en sajtkarta, där ni specificerar vilka sökord som olika sidor ska ranka på i sökmotorerna. Utifrån denna karta jobbar man vidare med sidornas innehåll. Innehållet måste vara relevant för att optimeringen ska lyckas.

Charles Lumley, konsult, grundare av Optimised online

Arbeta aktivt med att få inlänkar
Vilka syster- och dotterbolag finns som kan länka till sajten? Finns det kunder som vill berätta om organisationen? Underleverantörer? Eller mässor där organisationen brukar närvara och prata? Avsätt någon person, exempelvis från marknadsavdelningen, som aktivt kan leta efter sajter som har en naturlig koppling och kan vara intresserade av att länka till er.

Allra bäst är om den organisation som länkar till er även kan berätta kort om er och ert samarbete. Och kan ni påverka länktexten är mycket vunnet – då kan ni lägga in det sökord ni vill ranka på.
För att uppmuntra till länkning, och för att påverka länktexten, kan man även lägga upp en kodsnutt som andra kan använda för att länka från sin sajt.

Arbeta med sociala medier

Sociala medier blir allt viktigare för SEO, eftersom man kan få många länkar i bloggar och på nätverkssajter om man är aktiv. Men det är viktigt att länkarna inte är den huvudsakliga motivationen när en organisation arbetar med sociala medier. Man måste ha något att säga – det ska inte bara vara ett sätt att bygga länkvärde. Arbetet med sociala medier bör därför i första hand handla om att vara med i diskussionen på internet, att kommunicera och att stärka det digitala varumärket.

När ni börjar, bestäm vilka sajter och bloggar som är relevanta för er organisation och jobba med dem. Bestäm också vilken profil er organisation ska ha i sociala medier. Ofta passar det att ge kundservice i uppdrag att arbeta med sociala medier.

Linn Hallnäs, konsult och grundare av Search Intergration

Mät resultaten
Följ upp satta mål så att ni håller koll på vilket utfall SEO-arbetet har gett. Stäm av vilka sökord som driver trafiken och vilken placering ni har i sökmotorerna. Om ni har någon form av avslut på sidan, följ upp vilja sökord som genererar flest avslut. Ett bra verktyg för uppföljning av trafiken är Google Analytics. När ni stämmer av hur sökorden rankas i sökmotorerna, utgå från nyckelordskartan.
Tänk på att det tar 3-6 månader innan SEO-arbete ger full effekt i sökmotorerna.

Kom ihåg webben i offline-kampanjer

SEO-arbetet måste kopplas till övrigt marknadsföringsarbete. Det är viktigt att inte glömma bort att följa upp exempelvis tv-reklam eller print på nätet. När en kund söker på en aktuell reklamkampanj ska man hitta till rätt kampanjsidor på er sajt. Annars kan konkurrenter åka snålskjuts på era kampanjer genom att lägga upp sökordsannonser utifrån innehållet i er reklam.

Alla ska vara med på samma SEO-tåg
Sökresultaten blir allt mer komplexa. De kan innehålla exempelvis bilder, video och sponsrade länkar, allt från din organisation. Ofta har dessa olika avsändare internt i organisationen. Något material produceras av webbavdelningen, ett annat av marknadsföringsavdelningen, och ytterligare något kan komma från en extern pr-byrå eller mediebyrå. Det är en utmaning att få ihop alla perspektiv till ett enhetligt intryck i sökmotorerna. Man behöver lära andra avsändare hur de kan göra annorlunda för att ranka bättre, vilket inte alltid är populärt.

Prioritera användbarhet
Sökmotorerna premierar att en sajt är användarvänlig och att innehållet är tydligt i både länkar och texter.
Man bör även se till att sajten fungerar för synskadade och att man kan surfa med mobilen. Förutom att man gör det enklare för kunderna att använda sidorna, ger det även belöning i sökmotorerna.

Fakta

Charles Lumley, konsult, grundare av Optimised online: "Jag ser SEO som en filosofi. Det låter högtravande, men SEO är ett tankesätt som ska in på väldigt många olika punkter i en organisation. Det ska vara en långsiktig del av komunikationsstrategin"

Linn Hallnäs, konsult och grundare av Search Integration:
"Sök handlar om digital kommunikationsstrategi – att ha kontroll på, och optimera varje exponering av varumärket i sökmotorerna. Tekniken är alltså bara en pyttebit och den egna webbplatsen bara en av tio träffmöjligheter i sökresultatet."