– Ja det kan man lugnt säga. Nästan hela vår försäljning under lördagen försvann.

Hur märkte ni att något var fel?
– Vi märkte att vi inte fått in några betalningar tidigt under lördag förmiddag och det är ovanligt för oss. Det som är olyckligt för vår del är att det är kvällar och helger som är vår prime time, då vi får flest beställningar.

– Då försökte vi ju så snabbt som möjligt komma underfund med vad som var fel. Först trodde vi att det var våra egna system. När vi fått reda på att det var betalsystemet som låg nere så gick vi ut med information om problemet på vår sajt.

Hur påverkades Headweb av Dibs problem?

– Ungefär 80 procent av den dagens försäljning är borta.

Vad ska ni göra om detta händer igen?
– Det vi tittar på hela tiden är om vi kan ha redundans, alltså om man kan ha backuplösningar. Det har vi på alla andra delar, utom just den som gick ner i lördags. Det som räddade några av betalningarna i helgen var att vi har sms-betalning också.

– Min upplevelse är att det varit lite strul den sista tiden. Vi har fått mejl från Dibs om att de växer mycket just nu och därmed får driftstörningar. Vi har tidigare fått supportmejl om att folk inte kunnat genomföra sina betalningar. Tyvärr.