Det är en målmedveten Oscar Werner som möter oss i internetmarknadsföringsbolaget Getupdateds reception i centrala Stockholm, ett stenkast från Stureplan. Efter senaste tidens turbulens är hans budskap som nytillträdd vd tydligt – Getupdated är något av en oexploaterad guldgruva.
Över två år har gått sedan vi besökte Getupdateds lokaler, som då var beläget i ett något mindre fashionabelt kvarter intill Sveavägen. Under ledning av den dåvarande vice vd:n Johan Kadar och vd:n Mattias Kaneteg, var planerna högtflygande. Med en målsättning på att omsätta 500 miljoner kronor under 2009 och att finnas i tolv länder var prognoserna med facit i hand alltför optimistiska.
– Kort sagt fick bolaget växtvärk, säger Oscar Werner och förklarar att Getupdated ändå i grunden är ett väldigt solitt bolag, men att bolaget vuxit för fort för sitt eget bästa.
Bara under 2007 års första åtta månader köpte Getupdated elva bolag, vilket ökade omsättningen från 3 miljoner kronor till 30 miljoner kronor. Uppköpstakten gjorde att organisationsfrågorna kom i andra hand, vilket så småningom ledde till de problem som Getupdated brottas med i dag.
– Man måste vara väldigt noggrann med att sätta de rätta strukturerna och ha rätt människor på rätt plats Det är en förutsättning för att kunna ta bolaget an nästa tillväxtfas, förklara Oscar Werner.
Getupdated har under en längre tid skakats av olika skandaler. En av dem gällde tidigare vd:n Dan Sehlberg, som nu lämnat företaget.
– Jag var naturligtvis chockad som alla andra, men självklart var det ingenting jag kunde ha förutsett. Sedan tänkte jag "nu måste jag ta hand om det här och gå framåt", säger Oscar Werner.
Ett par dagar efter denna händelse klev Oscar Werner upp från posten som Sverigechef till ny vd för Getupdated, men än var skandalerna inte slut. Knappt ett par månader senare dömdes en av företagets dotterbolags-vd:ar till fängelse för sexuellt ofredande och grov kvinnofridskränkning, vilket gjorde att mediekarusellen åter tog fart.
– Jag tycker det är rätt att man skriver om det här, men samtidigt gottar sig media lite i det. De försöker få det till att det är bolagets fel eller att allt är dåligt med bolaget. Det är populärt att skriva dåliga saker om Getupdated, det tycker jag är väldigt tråkigt.
Motvinden är däremot inte något nytt för Getupdated. Siffrorna lyser röda sedan flera kvartal tillbaka och aktien har störtat med över 60 procent det senaste året på marknadsplatsen First North. Trots detta är Oscar Werner optimistisk.
– Vi går igenom en turnaround situation och med tanke på att vi är mitt i en av de största lågkonjunkturerna tycker jag gör att vi har relativt modesta förluster. Sedan finns det jämförelsestörande poster. Vi har sålt några bolag, ändrat redovisningsprinciper, samtidigt som vi tagit några kundförluster, säger han och fortsätter:
– Vi ser idag att vi kan lösa den finansiella situation som vi har. När jag går igenom de olika operationella delarna ser jag vilka som går med vinst, vilka som inte gör det och vad man kan göra. Vi har faktiskt en affär som fungerar, däremot har vi lite för höga overheadkostnader på toppen som jag vet att vi kan ta ner, säger han och pekar ut långa kontrakt för både kontorslokaler, it-support, hyra av möbler och printers som faktorer som tynger bolaget i dagsläget.
Att Getupdated under sin tillväxtfas tog på sig en något för stor kostym är påtagligt på Stockholmskontoret. Under året har ett 50-tal personer av drygt 200 anställda på den svenska marknaden tvingats lämna bolaget. Idag står delar av lokalerna tomma och för att minska förlusterna har företaget låtit hyra ut arbetsplatser till andra företag.
Senast i maj i år gjorde företaget en nyemission på 59 miljoner kronor, något som var nödvändigt för Getupdateds fortlevnad. Pengarna har framförallt gått till att minska bolagets skuldbörda, som främst beror på köpet av brittiska Just Search, med drygt 48 miljoner kronor.
– De stora sakerna är gjorda, nu handlar det om att trimma. I grunden behöver man ändra på ett stort antal mindre saker. Jag ska inte sia om vilken månad eller vilket kvartal vi kommer att gå med vinst, men att det går att komma dit, på den affär vi har, är jag övertygad om, säger Osvar Werner.
Tror du att det är slut på ”skandalerna”?
– Ja det får vi hoppas. Det finns ingenting i kulturen hos Getupdated som ligger bakom detta. Jag tror ingen av de anställda jag pratat med skulle göra något sådant, men det finns ju aldrig några garantier.
Det har varit mycket chefsbyten inom Getupdated. Är det färdigstädat i de egna leden?
– Vi har väldigt mycket chefsbyten på höga positioner, vilket mycket drivits av det som hänt. Återigen handlar det om att ha rätt människor på rätt plats och det kommer att komma lite mer byten för att matcha organisationen mot de mål vi har, men det kommer inte att vara så turbulent som det varit.
Slutligen, hur ser du på framtiden?
– Det här är ett av de bolag som har störst potential jag någonsin sett alla kategorier om man ser till tillväxtpotential. Vi kan bli lika stora som amerikanska konkurrerande bolag i Silicon Valley.
OSCAR WERNER OM:
... att bygga ett snabbväxlande entreprenörsdrivet bolag: ”Personalen är absolut viktigast i den här typen av bolag som är kunskapsintensivt. Nummer två är att få personalen att jobba på rätt sätt och att få dem motiverade. Att ha rätt personal i en föränderlig organisation när man växer med mellan 50 och 100 procent är också väldigt svårt. I slutet på året är hälften av dina kollegor nya, som chef blir din grupp blir dubbelt så stor och du måste bli dubbelt så bra.”
... Facebook: ”Facebook och sociala medier generellt är ett fantastiskt fenomen. Istället för att bara pusha ut information handlar det om att hitta något som engagerar folk. Det är roligt oavsett om det är på internet eller inte. Facebook engagerar för att dina vänner engagerar. Det är inte Facebook i sig som engagerar.”
... Twitter: "Det är häftigt med tjänster som engagerar folk. Om det kommer bli lika stort som Facebook är svårt att säga, men vissa former av Twitter har stort potential.”
... företagens användning av Internet: ”I dagsläget har de flesta företaget fortfarande internet som ett skyltfönster, vi vill få dem till att det ska driva deras affär. Det vill säga få dem att gå ”from beauty to business”.”
.., sig själv som chef: ”Jag försöker vara engagerande, operationellt involverad och driva på mätbara konkreta resultat.”
... hans agenda för Getupdated: ”Min agenda är lönsamhet, skalbarhet och lönsam tillväxt, i den ordningen. Just nu jobbar jag på de två första. När vi väl gjort dem ser jag goda möjligheter till internationell expansion. Även lönsamheten är räckbar i närtid.”
Ålder: 35
Bor: på Karlbergsvägen i Stockholm
Familj: fru och två barn
Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm, oavslutad utbildning på KTH
Sitt första företag: grundade Oscar 1999. Namnet var Cotraveller och verksamheten var mobila resetjänster.
Bakgrund: har varit med och byggt upp den amerikanska sms-leverantören Mblox under en tioårsperiod. De fem första åren ägnade han år att leda bolagets europeiska försäljningsorganisation.
Fritidsintressen: ”Är väldigt sportintresserad, men så mycket hinns inte med”.
Facebook-medlem: Ja, men lägger ”väldigt, väldigt lite tid på det.”
------------------------------------------------------------------------------
- Getupdated grundandes år 1999 under namnet Eastpoint av den före detta vd:n Mattias Kaneteg.
- Bolaget verkar främst inom sökmotoroptimering och internetmarknadsföring.
- Getupdated har cirka 270 anställda, varav drygt 200 i Sverige och 65 på Just Search i Storbritannien. Av de Sverigeanställda jobbar 120 i Stockholm, 50 på Medieanalys i Kalmar och 30 i Borås. Cirka fem personer jobbar mot den franska marknaden, men har sin bas i Stockholm.
- Under 2008 omsatte bolaget 291 miljoner kronor med ett rörelseresultat på -90 miljoner kronor. Omsättningen för det andra kvartalet 2009 landade på knappt 65 miljoner kronor. Rörelseresultatet vände samtidigt till en förlust på 11,4 miljoner kronor, jämfört med en vinst 11,8 miljoner kronor föregående år.
------------------------------------------------------------------------------
Sökmotoroptimering: ”Vi är ledande i Europa på sökmotoroptimering enligt amerikanska tidsskrifter. Det är den snabbaste växande nischen i internetmarknadsföring. Det är en position som är väldigt attraktiv. ”
Communities: ”Det är väldigt intressant att även industriföretagen kommer in och jobbar med detta. Det är ett tecken på att de mognar i sitt internettänk och vågar använda internet på ett mer innovativt sätt.”
Webbanalys: ”När det väl kommer relevanta besökare till din sajt, kan vi hjälpa dig att få dem att göra det du vill. Normalt sett ökar vi konverteringsgraden med 30 procent vilket innebär att du antingen kan sänka din marknadsbudget med 30 procent eller öka dina intäkter med 30 procent.”