Under årets första halva har den svenska resemarknaden krympt med omkring 25 procent. Framförallt är det försäljning via butik och telefon som minskat. Men samtidigt ökar försäljingen via nätet. Flera av nätaktörerna, som Travelpartner, Seat 24 och Mr Jet har tagit marknadsandelar i den totala minskningen.

År 2008 omsatte resebranschen 30 miljarder via e-handeln, en ökning med 20 procent sen året innan. Utvecklingen mot att allt större del av denna handel flyttar online är ett av resultaten i rapporten ”Kommunicera turism på nätet” som presenteras av Tillväxtverket i veckan.

– Konsumenten har mycket mer makt idag än tidigare och konsumenten vill ha mer via internet än tidigare. Ofta sitter konsumenterna på mer information än resebyråerna, säger Peter Hellman, reseanalytiker på Hellman & Partners, som skrivit rapporten tillsammans med Kristina Bergman.

Att svenska konsumenter numera köper nästan 85 procent av sina resor via nätet har flera orsaker. Enligt rapporten är det vanligaste skälet att kunden inte vill vara beroende av öppettider, därefter att priserna uppfattas som både lägre och lättare att jämföra på internet.

Enligt Peter Hellman är ett av rapportens syften att få resebolagen att inse vikten av att kunna utnyttja webben på rätt sätt.

– Branschen måste kompetensutveckla sig. Det här är ett konservativt område, med många stora, gamla aktörer. Om inte svenska aktörer hittar sina kunder på nätet så kommer internationella aktörer att göra det, säger Peter Hellman.

Han menar att svenska resebolag måste ändra sina affärsmodeller för att kunna stå sig i kampen om de framtida kunderna.

– Man kanske inte ska göra allt man gör idag, utan slussa kunderna vidare. Resebolagen kanske får nöja sig med intäkter via Tradedoubler och låta kunderna sköta en del av sina bokningar själva.

Enligt rapporten är en annan möjlig väg för resebyråerna att leverera personligt utformad turistinformation. Då skulle kunden kunna lämna information om antal personer i resesällskapet, budget, intressen, önskemål om destination och liknande till researrangören, för att inom något dygn få ett svar med några tänkbara alternativ som stämmer överens med kriterierna. Peter Hellman tror också att aktörerna behöver nischa sig geografiskt.

– Jag tror att det är viktigt att bygga upp sitt varumärke med en stark koppling till ett resmål. Genom att man kan boka på nätet har resmålet blivit viktigare än resebyrån, många kommer inte ens ihåg vilka de bokat en resa genom.

Rapporten förutspår att den ökade konkurrensen kommer att få att aktörer att behöva gå samman för att överleva. Peter Hellman påpekar också vikten av att jobba med sin digitala marknadsföring för den som vill klara sig i framtiden.

– Hemsidorna skulle kunna bli mycket bättre, idag är de ganska likriktade och funktionaliteten är för dålig.

Läs rapporten här