Lindex butik på Tradera öppnar officiellt i nästa vecka, men den har haft testförsäljning i två veckor för att se hur auktionerna fungerar.
Anders Dahlberg, e-handelschef på Lindex.
– Det här är ett sätt för oss att synas i handeln ”konsument till konsument” som bara blir större. Det är klart att det är intressant att synas där och lära sig av det, på samma sätt som det är intressant att finnas på Facebook och se hur det fungerar och lära från det, säger Anders Dahlberg, e-handelschef på Lindex.
När en kund vinner en auktion för ett Lindex-plagg på Tradera får hon en kod i ett vinnarmejl som ska användas i Lindex egna e-handelsshop. På så sätt går köpet genom den varukorg som används för e-handeln, och Anders Dahlberg hoppas att det ska ge merförsäljning när man ändå är inne på sajten.
Lindex har ännu ingen klar strategi för exakt hur auktionerna ska vara utformade utan testar och ändrar efter hand. Det kan handla om vad som säljer bra på vilken veckodag, vilka tider eller om det är lönehelg.
Produkterna som auktioneras ut utgår från det som säljs på Lindex.se och kan vara allt från att köra ut nya produkter innan de finns i butik, till returer och äldre produkter i udda storlekar.
Auktionerna listas i den egna Traderabutiken och blandas med alla andra auktioner från privatpersoner och företag.
– Det kan vara hela spannet från lite äldre produkter till rykande färska. Det är mode vi håller på med, Tradera ska inte vara någon sopptipp, poängterar Anders Dahlberg.
Lindex har kopplat ihop sitt system med Traderas nya butikslösning och lägger in produkter genom deras administrationsverktyg för e-handeln.
Anna Chrona, presschef på Tradera.
– Det är det som är tjusningen med det öppna gränssnittet att kunna hantera betalningen på den egna sidan. Det är så till exempel SJ jobbar också, säger Anna Chrona, presschef på Tradera.
Ett 50-tal butiker har testat att jobba mot Traderas gränssnitt sedan butikslösningen öppnade för beta i augusti. Nu är den live med butiker från bland andra Posten och Fritidsresor, men Lindex är än så länge den enda klädkedjan som finns där.
– Jag vet att det är fler som tittar på det. Men det är faktiskt få av klädkedjorna som är lika aggressiva på nätet som Lindex, säger Anna Chrona.
Än så länge står 15 procent av varorna som säljs på Tradera från företag. Hos ägarbolaget Ebay är fördelningen hälften hälften.
I dagsläget kostar det inget för företagen att ha en butik på Tradera och de betalar samma avgift på sålda varor som privatpersoner. Men längre fram kommer avgiften att ligga på 250-1 000 kronor i månaden per butik beroende på säljvolym.