Hur jobbar regeringen konkret med sociala medier?
– Genom dialog med våra myndigheter och e-delegationen som vi tillsatt. E-delegationen består av de mest internettunga myndigheterna med Skatteverkets generaldirektör Mats Sjöstrand som ordförande. De arbetar just med frågor som: Hur kan myndigheterna öka sin kontakt med medborgarna via sociala medier?

Är du själv med på Facebook?

– Det är jag inte.

Twitter?

– Nej. Alltså, jag har tagit ett principiellt beslut om att inte vara där.

Varför?
– Jag har en pressekreterare som Twittrar om vad jag gör, så du kan gå in och titta där.

Men du tycker alltså att det är tillräckligt för att du ska hålla dig ajour med de sociala medierna?
– Jag har så pass många olika politikområden som jag är ansvarig för: bostadspolitik, finansiella marknaden, statsförvaltningen, statliga företag. Om jag på ett så pass spontant sätt börjar lägga ut saker runt mina områden så tror jag att det skulle kunna skapa större problem än vad det kan lösa. Jag kanske får ompröva det i framtiden, men tills vidare har jag bestämt mig för att göra så.

Så du uppdaterar dig på vad som händer inom de sociala medierna, via din pressekreterare. Det blev ju stort rabalder när Maud Olofsson "chattade" med Aftonbladets läsare för två år sedan, fast det i själva verket var hennes pressekreterare som satt bakom tangenterna. Skulle du kunna göra så?
– Nej, nej, nej, så kan man inte göra. Jag har aldrig överhuvudtaget försökt påverka vad Mia (Widell) skriver.


Pressekreterare Mia Widell, minister Mats Odell och Magnus Kolsjö, politisk sakkunnig på finansdepartementet.

Internetworld utser varje år Sveriges bästa sajter. Regeringen.se har flera gånger funnits på topp 100-listan, men i år hamnar sajten bland "årets besvikelser". Hur jobbar ni för att förbättra er?

– Vi har gett i uppdrag till E-delegationen att arbeta med detta, säger Mats Odell och skickar frågan vidare till sin kollega Magnus Kolsjö, politiskt sakkunnig på finansdepartementet.

– E-delegationen jobbar övergripande med detta, men det är viktigt att säga att vi inte styr regeringskansliets hemsida. Det finns ett strategiförslag som är ute på remiss. Där ingår bland annat att myndigheterna ska arbeta mer med sociala medier. Vi får se hur myndigheterna reagerar på det, men det är en viktig fråga att lyfta och få en diskussion kring. Efter det seminariet vi hade i somras i Almedalen, där Mats (Odell) var med och pratade om hur myndigheter kan använda sociala medier, så har faktiskt många myndigheter börjat att tänka på det här.

– Att E-delegationen nu tar upp det i sitt strategidokument tror jag kommer att driva den utvecklingen ytterligare, säger Magnus Kolsjö (som är aktiv på Twitter).

– Hemsidan se2009.eu har tagit väldigt stora steg framåt när det gäller att använda sociala medier. Det finns Twitter, det finns väldigt mycket "webbcastade grejer", från och med idag finns det Twingly-koppling och så vidare. När vi gjorde se2009.se hade vi chansen att bygga en helt ny struktur. Det här arbetet har naturligtvis väckt idéer om hur vi kan förbättra regeringens hemsida, inflikar pressekreterare Mia Widell.

– En sund konkurrens är bra även inom en statsförvaltning, avrundar Mats Odell, och syftar på regeringskansliets olika webbplatser.

Och när vi avslutar samtalet och ber om ett foto, tar ministern själv initiativ när han ser storbildsskärmen med Twingly Live bakom oss:
– Ska vi inte stå här vid Twitter...?