SOCIALA NÄTVERK:
Twitter
twitter.com

Mikrobloggtjänst/community grundat av amerikanen Jack Dorsey 2006. Användarna är både privatpersoner och företag över hela världen. Tjänsten bygger på korta statusuppdateringar, max 140 tecken, som i realtid talar om vad en användare gör, tänker på, vill diskutera eller dela med sig av i form av länkar till annat innehåll. Uppdateringarna, så kallade "tweets", kan göras både via webb, mobiltelefon och IM-klienter. Tack vare ett öppet API som möjliggör tredjepartsapplikationer är Twitter idag också integrerat med en mängd andra tjänster och platser på internet.

Facebook
facebook.com

Världens idag största sociala nätverk med över 300 miljoner användare, varav 2,6 miljoner i Sverige. Grundades av Mark Zuckerberg 2004. I april 2009 lanserade Facebook sitt realtidsflöde vilket innebär att medlemmars statusuppdateringar, automatiskt också uppdateras i det så kallade nyhetsflödet så fort de publicerats. Tidigare, i december 2008, lanserades också Facebook Connect som ger vanliga webbsidor communityfunktionalitet genom att medlemmar kan logga in på dem med sin Facebookprofil och socialisera i realtid.

Friendfeed
friendfeed.com

En mycket omtalad uppstickare bland dagens större realtidstjänster som verkar i samklang med andra tjänster, snarare än att vara en ren konkurrent. Tjänsten är dels en aggregator som hämtar information från alla de sociala nätverk som en användare »berättat« att den är aktiv på. Det innebär att dennes Friendfeed-vänner i sin tur kan följa och kommentera användarens alla sociala aktiviteter, oavsett om vännerna använder dessa tjänster eller ej. Kommentars- och diskussionsmöjligheterna inne på Friendfeed gör också tjänsten till ett socialt nätverk i sig. I mars 2008 öppnade den upp sitt API för tredjepartsapplikationer och i augusti 2009 köptes den av Facebook som länge inspirerats av Friendfeeds innovation.

SÖK
:
Twitter Search
search.twitter.com

I februari 2009 utökade Twitter sin plattform med en söktjänst som indexerar och filtrerar Tweets utifrån de söktermer som anges. Med en avancerade sökfunktion går det att avgränsa sökningar till att endast innefatta specifika Twitteranvändare, datum, språk, geografiska platser och så vidare. Inte helt förvånande är Twitter Search ofta betydligt snabbare än konkurrerande sökmotorer på att leverera de senaste, relevanta tweetarna, även om det inte heller hos dem sker exakt i realtid.

Bing Twitter
www.bing.com/twitter

Microsofts nya sökmotor Bing började i juli 2009 inkludera Twitter-uppdateringar i sina sökresultat. Än så länge är tjänsten i beta men utvecklingsplanerna låter inte vänta på sig. Nästa steg är att integrera Facebook-status, vilket är en smått revolutionerande sak inom sök. Att Facebook öppnar upp för ett sådant samarbete är dock inte helt förvånande. 2007 investerade Microsoft inte mindre än 240 miljoner dollar i bolaget och parterna har samarbetsavtal sinsemellan gällande både marknadsföring och sök.

Google Twitter Search
I oktober 2009 började även Google att integrera Twitter i sitt sök, ett för bolaget viktigt utvecklingssteg för att behålla en fortsatt stark position på marknaden (tidigare kunde man dock komma runt Twitter-exkluderingen genom en extern plugin).

Senare samma månad offentliggjorde Google att också de slutit ett avtal med Facebook vilket betyder att deras sökmotor inom kort kommer att kunna visa folks statusuppdateringar på Facebook.
För att inte inkräkta på Facebookmedlemmars integritet kommer medlemmar själva få välja om statusuppdateringen ska vara privat eller publikt sökbar.

Liksom Facebook har Google en extern communityfunktionstjänst, Google Friend Connect, som lanserades samtidigt som Facebook Connect och i princip fungerar likadant förutom att den till sin tekniska karaktär är öppnare.

OneRiot
www.oneriot.com

En realtidssökmotor som spindlar sig ner och indexerar de länkar som användare delar på Twitter, Digg och andra sociala medietjänster.
Sökresultaten ger alltså en uppfattning om vilket innehåll som i realtid har störst viral effekt. Lanserades i november 2008.

MULTIKONVERSATION
:
Google Wave
wave.google.com

Gick ut i beta under hösten 2009 och är en helt ny typ av tjänst som kombinerar e-post med direktmeddelanden, fildelning och andra typer av webbtjänster och innehåll. Genom att bjuda in personer till en »våg« kan verktyget användas för att i realtid kommunicera eller samarbeta kring den information som delas där. En »våg« kan bestå av e-post, diskussioner, filmklipp etcetera som kan dyka upp simultant eller med flera dagars mellanrum. Mappar och filer bifogas genom att »dra och släppa« och deltagarna i en våg kan kliva in och ut ur i den när de vill, och de ser också om någon annan är online.

Pratar deltagarna olika språk går det att få texter automatiskt översatta i samma stund de skrivs och en användare kan också gå in och ändra i det som någon annan skrivit. Allt som kommuniceras inuti en våg sparas dock och kan visas i repris för den som missat det kronologiska inflödet i tråden.

Twingly Channel
twingly.com

Social rss-läsare där användare hjälps åt att filtrera informationsbrus och visa det innehåll som är mest kvalitativt och relevant inom olika ämnesområden. Lanserades som privat beta hösten 2009 och är fortfarande under utveckling. Bygger på att användare följer ämnen snarare än personer och att människor som delar samma intressen samlas i en kanal där man delar, diskuterar och röstar på det innehåll som känns mest relevant. När tjänsten går live i början av nästa år ska både privatpersoner och företag helt fritt kunna skapa egna ämneskanaler och bjuda in andra att hjälpa till i valet av intressanta flöden och nyckelord att bevaka.

KOLLABORATIONSDOKUMENT
:
Etherpad
etherpad.com

En kollaborativ textredigerare som i realtid låter upp till åtta personer åt gången samtidigt redigera ett dokument. De som deltar i dokumentet kan alla se vad de andra, bokstav för bokstav, skriver och samtidigt gå in och redigera. Alla deltagare får en egen textfärg så att man kan urskilja vem som skrivit vad och det går när som helst att permanent spara versioner. Bredvid dokumentet finns också en separat livechatt för deltagarna att kommunicera i, om de inte väljer att göra det direkt i dokumentet. Tjänsten lanserades i november 2008.

BEVAKNINGSVERKTYG
:
Backtype
backtype.com

En »samtals-sökmotor« som indexerar webbkonversationer i realtid och låter användare se vad som just nu sägs om henne (eller någon annan) på bloggar, forum och till och med i kommentarsfält. På samma sätt kan användaren få alla kommentarer hon själv lämnat på olika webbplatser samlade på ett ställe.

Social Mention
socialmention.com

»Social media-sökmotor« och analysplattform so m aggregerar användargenererad information över hela världen och presenterar det i en enda tydlig, samlad realtidsström av information. Gör det enkelt för till exempel företag att bevaka vad som i realtid sägs om ett visst varumärke eller produkt.
Social Mention söker igenom över 100 olika plattformar och bland dem återfinns Twitter, Facebook, Friendfeed, Youtube, Digg och Google.

Silverbakk
silverbakk.com

Ett svenskutvecklat, mer avancerat verktyg som mäter nyckeltal inom sociala medier. Heltäckande betaltjänst där användaren kan bevaka och analysera sociala mediekonversationer baserat på relevans, aktivitet och människors engagemang.

KOMMENTERINGSSYSTEM:
Disqus
disqus.com

Ett avancerat system för »globala kommentarer«.
Genom att implementera Disqus på sin sajt kan den som kommenterar innehåll där logga in med en mängd olika profiler och på så sätt i realtid även korsposta sin kommentar. Det vill säga att kommentaren på ett visst blogginlägg samtidigt kan visas i kommenterarens Twitter-status, Facebook-profil etcetera. Den som har ett konto på Disqus kan vice versa också hålla koll på alla egna kommentarer som gjorts runt om på den sociala webben eftersom de samlas på ett ställe.

Disqus används nu av såväl privatpersoner som företag och större nyhetssajter.

GEOBASERAT
:
Brightkite
brightkite.com

Geobaserat socialt nätverk från 2007 där registrerade användare »checkar in« på olika platser de besöker genom sms, Iphone- eller Android-applikation eller direkt på webben. Tjänsten låter användare kommunicera med vänner och andra Brightkite-medlemmar baserat på de platser de besöker och gör det möjligt att hitta andra medlemmar som fysiskt är i närheten. När man checkat in någonstans kan man komplettera sin geostatus med text och bild och andra användare kan kommentera incheckningen. Brightkite-statusen går att samtidigt dela på Twitter och Facebook och geotaggade bilder kan enkelt läggas upp på Flickr.