Det som framförallt skiljer traditionellt Google-sök från realtidssök är att det förstnämnda endast levererar resultat baserat på söktermens relevans medan realtidssökningen också tar hänsyn till vad som mest nyligen diskuterats, kommenterats eller länkats till.

Eftersom realtidssöket hämtar information från den sociala webben där människors åsikter, attityder, tankar och intressen står i fokus, tenderar det också att leverera mer »mjuka« resultat« och mindre hårda fakta och nyheter.

När man talar om realtidssök kontra »traditionellt sök« är det dock sökmotorns förmåga att snabbt indexera publicerat webbinnehåll som hamnar i centrum. Och konkurrensen om att snabbast visa det senaste är något som Google speciellt fått känna av. De realtidsspecifika sökmotorerna har blivit många, och tidigare i år spekulerades det i om Twitter rent av skulle segra över Google eftersom Googles sökmotor inte kunde indexera Twitter-flöden på sekunden.

I en artikel i New York Times i juni gav dock professor Randall Stross sin syn på saken om varför ”Google inte är Twitter” och, framförallt, varför det är bra. Han ansåg att det just är Googles noggranna urval som gör dem till vinnare och undrade om vi verkligen vill att Google bara ska svälja Twitters utsignaler i samma sekund de dyker upp, utan filtrering, analys och auktoritetskontroll. Det Randall Stross syftade på var med andra ord, är vi beredda att tumma på kvaliteten till förmån för hastigheten?

Simon Sundén, SEO-expert

Huruvida det kommer att orsaka problem nu när också Google börjat indexera tweets är ännu för tidigt att avgöra. Enligt Simon Sundén, en av Sveriges främsta SEO-experter, är dock risken för spamresultat betydligt mindre i realtidssökningar eftersom realtidswebbens användare gör den självsanerande. När han tidigare i höstas talade på Realtime Really Disruptive Media Conference i Stockholm, förklarade han varför.

– Realtidswebben är så pass monetariserad och använd av den mänskliga hjärnan att den kan filtrera ut det som är bra och dåligt. På Twitter och andra realtidsplattformar söker användare generellt svar inom sina egna nätverk, vilket också hjälper till att sålla bort irrelevant information. Realtidswebbens »goda sida«, i motsats till ont spam, kommer alltid att segra.

Simon Sundén poängterar även att realtidssök inte är någon tillfällig »hype«, utan en naturkraft som är här för att stanna.

– När det händer något stort i världen, till exempel som när Michael Jackson dog, tenderar folk alltmer att använda realtidssök före traditionellt sök. Man går in på Twitter och liknande tjänster för att se vad folk säger just nu, eftersom det rör en händelse som är aktuell just nu.

Tv-programmet Idol är ett annat av Simon Sundéns exempel. Under tiden det livesänds går både antalet bloggposter och webbsökningar upp rejält och likadant är det med andra live-events. Vill man ha svar i realtid måste man söka i realtid. Och ju mer live något är, desto mer live tenderar vi att söka.

– Mätningar från september visar att Twitter Search, Twitters egen sökmotor, var tre gånger så populär som Google Blog Search. Det är ett riktigt intressant resultat som också visar varför alla de traditionella, större sökmotorerna tvunget måste anpassa sig till realtidssök för att ha en chans att överleva.

Att filtrering är en viktig del av realtidswebben är det fler som håller med om. Många har börjat beskriva internet som en »flod« eller en »ström« där informationsflödet är så enormt och går så snabbt att förmågan att kunna sålla blir en allt mer skrymmande faktor. Frågan togs bland annat upp på årets upplaga av Internetdagarna, som hölls i Stockholm i början av november.


Netanel Jacobson, entreprenör

Den svenske entreprenören Netanel Jacobsson, tidigare bland annat ansvarig för Facebooks internationella expansion, var en av talarna som pratade om den sociala webbens uppgång och hur den har lett till ett internet som lever i realtid.

Han beskriver utvecklingen som att vi gått från »då-webb« till »nu-webb«. Då-webben liknar han vid ett arkiv där människor sökte information om sådant som redan hänt och där informationstjänster från företag som Google och Yahoo dominerade. Nu-webben ser han istället som ett kafé där vi avlyssnar realtidskonversationer och söker svar på vad som händer just nu, och där nätverkstjänster från företag som Facebook och Twitter är de som kommer att ta över. Att samla in data blir mindre värdefullt än att sammankoppla människor, menar han.

Även om Netanel Jacobsson är vän av den spännande utvecklingen ser också han problem.

– Mängden aktiva webbanvändare har bidragit till att vi nu drunknar i en enorm flod av ofta lågkvalitativ information. Att konfrontera det här problemet är ett uppenbart nästa steg för den sociala mjukvaruindustrin. De tjänster som i framtiden är bäst på att filtrera ut den viktigaste informationen är de som kommer att vinna.

Det här, menar Netanel Jacobsson, kommer att bli ett nyckelområde i konkurrensen mellan olika sociala nätverk. Han tror också att auktoritetskontroll blir allt viktigare när nyheter, skvaller och rykten nu slår mot oss i realtid.

– Den fråga vi aktivt måste fråga oss själva är: vem är det som säger det här och vilka är hans källor? Men det absolut viktigaste att komma ihåg när vi nu med ljusets hastighet rör oss in i den sociala webbens aktivitetsströmmar är oss själva. Det är vi som är den sociala webbens viktigaste komponent, resten är bara teknologi.

Fakta

Så här kan ditt företag använda realtidssök för att komma närmare kunderna:

  • Hitta de rätta nyckelorden för ditt företag, det vill säga dem som bäst beskriver ditt varumärke, produkt eller tjänst.
  • Gå själv ut och sök på dessa nyckelord. Ta reda på vad det är folk letar efter när de använder dem, till exempel i vilka typer av frågor de förekommit.
  • Hittar du frågor från användare som rör ditt verksamhetsområde, till exempel om du är inom hotellbranschen och någon twittrat »vilket hotell ska jag bo på i Malmö?«, gå in och bistå med information. Svara artigt men visa att du finns. För att hitta vad användare frågar efter måste du söka i realtid eftersom traditionella sökresultat endast visar svar.