Senast i november år 2011 ska Sverige ha fattat beslut om hur lagstiftningen för direktivet från EUs telekompaket ska se ut. Ett syfte med direktivet är att begränsa möjligheten att använda cookies för att spåra besökares rörelser online. Men branschorganisationen Sveriges Annonsörer är skeptiska till begränsningen.

– Vi ser att det kan få ganska stora konsekvenser för hela annonsmarknaden, där man ju använder cookies. Men också för sajtägare och annonsörer, som styr mycket av användarupplevelsen med cookies, säger Carola Lundell, webbstrateg på Electrolux och ordförande i Kim, Kommittén för Internetmarknadsföring, som drivs av Sveriges annonsörer.

Därför vill organisationen lyfta frågan om hur direktivet ska implementeras i Sverige.

Vad skulle det värsta scenariot vara?

– Det är lite svårt att spekulera i. Skulle man göra en väldigt strikt tolkning av direktivet skulle lagen i princip göra att för varje sajt du går in på, skulle du uttryckligen behöva godkänna att sajten använder cookies och läsa igenom regler för hur dessa cookies ska utläsas och lagras.

– Om tredjepartscookies blev helt förbjudna skulle de mätsystem för annonsering, som är uppbyggda kring dessa, att fallera, säger Carola Lundell.

Enligt henne använder ungefär hälften av webbplatserna på Sveriges Annonsörers listning över trafik på svenska sajter, Kia Index, tredjepartscookies.

– Blir det den implementeringen av lagen får man titta på andra lösningar, men ”worst case scenario” är att delar av Kia Index skulle försvinna.

Förutom problem med att spåra trafik, kan ett nytt regelverk göra situationen komplicerad för dem som driver internationella sajter.

– Det finns en poäng med att först titta på hur andra länder tillämpar direktivet. Det blir väldigt klurigt om man har en internationell webbplats, som då måste anpassas efter regler som kanske ser olika ut i olika länder.