Idag finns totalt 184 miljoner domännamn registrerade i världen. 83 miljoner av dem är .com-domäner. Och 900 000 .se-domäner och hela 73 procent av dem är registrerade av företag. Oavsett vilken av toppdomänerna ditt företag väljer att använda är domännamn en central länk i företagets marknadsföring.

Men i första hand bör svenska företag satsa på .se domäner. Det säger Björn Hansson som sedan 2003 driver sajten Missdomain.com, en plattform för andrahandsmarknaden.

Domänen .se indikerar direkt att det är ett svenskt företag och det är den toppdomän svenska folket är vana vid. Ska man gå internationellt är .com bra, men det bästa av allt är att ha respektive lands domänändelse för de länder man går in i, som till exempel .de för Tyskland och .fr för Frankrike.

– Domänen .nu funkar bra för kampanjer, men risken finns alltid att man tappar trafik till motsvarigheten under .se, säger Björn Hansson.

Men han tillägger också att det finns många nätbutiker och en hel del riktigt stora sajter som använder .nu: Tv.nu, PPM.nu, Studera.nu och Placera.nu.

– .Nu låter ju inte bara svenskt utan indikerar också en uppmaning, och det kommer bäst till sin rätt om man utnyttjar just detta faktum.

Att nyregistrera en domän kostar från en knapp hundralapp och uppåt. Men finns den att köpa på andrahandsmarknaden kan den springa iväg i pris. Där är det säljaren som sätter priset. Och har en domän redan ett innehåll kostar den i regel mer än domäner som köpts upp, men som inte används.

– Ju mer proaktiv man är, desto mer kan man spara in på framtida utgifter för företaget, säger Björn Hansson.

Han blir dagligen kontaktad av företag som vill ha hjälp med att köpa domännamn.

– En strategi är att man köper domännamn kopplat till verksamheten och tänker proaktivt genom att försöka känna av trender som kan komma längre fram.

Ett skäl till domänuppköp kan vara att man vill ha ett visst domännamn som är nära kopplat till varumärket och är bra för resultaten i sökmotorerna. Det kan också vara till en kampanjsajt. Eller felstavade företags- och produktnamn. Det är även bra att registrera domäner som stavas som namnet låter för att helgardera sig. Finns det bindestreck i namnet, köp domänen både med och utan.

– Generellt brukar det löna sig att ha riktigt bra domännamn, säger Björn Hansson och menar att det är en marknadsföringskampanj i sig och kostnaden kan likställas med annonsinvesteringar.

Registrerar du närliggande domännamn redan från början slipper du råka ut för personer som försöker tjäna pengar på dem i efterhand.

En av Björn Hanssons företagskunder köpte en domän i sökmotorsyfte för 10 000 kronor av en privatperson. Ett år senare blev han kontaktad av ett annat företag som ville ha domänen. Företaget med domänen sålde den då för 40 000 kronor.

– Det mesta som är något att ha är redan registrerat, så det gäller att hålla koll på andrahandsmarknaden.

Björn Hansson tipsar om att det finns bevakningstjänster där man kan ange nyckelord och få meddelande om när ett domännamn kopplat till dem kommer ut på marknaden.

Det bästa är att köpa en domän innan man är i en situation där man måste ha den, eftersom man vill ha en så bra förhandlingssituation som möjligt. Det är viktigt att vara lågmäld i förhandlingen. Om den som äger domänen tror att företaget har mycket pengar trissas priset upp. Det är därför många företag väljer att använda mellanhänder.

När du har bestämt dig för att köpa en domän på andrahandsmarknaden är det viktigt att först bestämma vad den är värd för ditt företag och vad ni kan tänka er att betala. Steg två är att ta reda på vem som äger den. Det kan du söka efter hos .Se, Stiftelsen för internetinfrastruktur. I deras register finns namn och hos vilken så kallad registrar domänen är registrerad. Hittar du inte personen på egen hand genom namnet brukar registrarerna vara behjälpliga med att skicka vidare ett mejl.

Det finns också en tredje marknad för de domännamn som förfaller till betalning - domännamnsauktioner. Om det finns ett stort intresse för ett domännamn som förfaller auktioneras det ut, annars kommer det tillbaka till marknaden inom några månader. Skälet till detta är att man aldrig kan äga en domän, man hyr den och måste betala för att förnya tillgången till den.

– Ju fler domännamn som registreras, desto svårare blir det att få tag på ett bra domännamn. Och därför hittas det istället på namn som till exempel Google och Skype, säger Björn Hansson.

Fakta

  1. Köp domännamn som ligger nära ditt varumärke
  2. Gör det så enkelt som möjligt för kunden att hamna rätt
  3. Köp gärna domännamn i förebyggande syfte
  4. Tänk på domännamn tidigt i en kampanjplanering
  5. Bevaka andrahandsmarknaden för domännamn