Vi har alla upplevt Iphones segertåg i världen. På samma sätt som bredbandet förändrade våra internetvanor i grunden har den nya generationens smartmobiler gjort mobilen till en internetplattform att räkna med. Förklaringen är multitouchskärmar tillsammans med 3G-uppkopplingar som gör det möjligt att hantera stora webbplatser på tretumsskärmar. Användandet får en extra skjuts av abonnemang med generösa nedladdningskvoter och de allt vanligare trådlösa nätverken.
Få svenskar handlar idag via mobilen, men drygt var femte internetanvändare kan tänka sig att köpa varor via sin mobiltelefon, enligt Postens E-handelsbarometer Q4 2008. Det som hindrar dem idag är framförallt att mobiltelefonens skärm är för liten (det anser 35 procent), uppkopplingshastigheten är för låg (29 procent) och att säkerheten upplevs som dålig (23 procent). En smartphone och fakturabetalning tar hand om de problemen.
Antalet mobila anrop till webben i världen ökade med 44 procent under perioden maj till oktober 2009, enligt statistik från det mobila annonsnätverket Ad Mob. Det går att tala om en Iphone-effekt eftersom Apples smartmobil stod för 50 procent av alla webbanrop från smartmobiler i världen i oktober 2009. Det är en ökning med 7 procentenheter från månaden innan. På andra plats kommer Nokias Symbian med 25 procent och Android med 11 procent av webbanropen från smartmobiler i världen. Samtidigt tror analysföretaget Gartner att Googles Android inom några år kommer att vara det dominerande operativsystemet för smartmobiler.
Mobilköp handlar inte längre om bara ringsignaler. Enbart Ebay räknar med att driva försäljning värd 380 miljoner dollar i år med hjälp av sin auktionsapplikation till Iphone. Från Apples appbutik har det laddats ner 2 miljarder applikationer – allt ifrån gratis till applikationer som kostar tusenlappar.
Under 2009 såg vi de första seriösa svenska mobila e-handelsintiativen. Filmbutiken Discshop öppnade en mobilbutik i juni 2009 och lanserade samtidigt möjligheten att köpa film via sms. Samtidigt släppte barnklädesbutiken Babyshop en Iphonebutik.
Discshops mobilbutik är i grund och botten en nedskalad webbutik där sökfunktionen lyfts fram. Produkter går också att hitta via olika topplistor. Tanken är att kunden snabbt ska komma till avslut. Mobilkunden kan med hjälp av sitt personnummer enkelt hämta sin adress, och betalning sker med faktura eller postförskott. På så sätt kommer e-handlarna förbi den våta betalfilten premium-sms där operatörerna ska ha upp till 50 procent av ordervärdet.
Discshops sms-funktion är om möjligt ännu enklare. Kunden sms:ar produktens artikelnummer och sitt personnummer till Discshop. Därefter skickas beställningen mot faktura eller postförskott.
Om det blir applikationer till smartphones eller mobilanpassade webbplatser som kommer att driva den mobila e-handeln får framtiden utvisa. Men den populäraste svenska mobilapplikationen på Android Market är Prisjakts applikation där du kan se priser på en produkt genom att fotografera streckkoden.
E-handelskunderna kommer att handla de klassiska e-handelsprodukterna som biljetter, böcker, musik, film och hemelektronik via mobilerna i allt större utsträckning framöver. Resor, hyrbil och hotell lär också få sin beskärda del av mobilordrar.