”En stor utmaning för e-handlare är att driva trafik till sin sajt. Speciellt att driva rätt trafik. Det finns många sätt att att driva trafik. Du kan se till att din sajt är byggd med rätt teknik och att innehållet är optimerat för sökmotorerna. Du kan köpa sökord hos de stora sökmotorerna, eller vara med i olika affiliateprogram. Du kan också arbeta med e-postmarknadsföring och sociala kampanjer. Teknikerna och metoderna varierar beroende på om det är nya kunder du vill ha eller om du vill få dina tidigare kunder att återkomma.
En trend som vi ser mer och mer ute hos de svenska e-handlarna är att de syndikerar sina produktkataloger till andra tungt trafikerade sajter som nu öppnar upp för partnerskap. Aktörer som släpper in e-handlare och deras produktkataloger idag är till exempel köp- och säljsajterna Tradera och Blocket. Prisjämförelsesajterna Prisjakt, Kelkoo, Pricerunner och Smarto är andra exempel.
Vi ser nu även att sökmotorerna öppnar upp för egen indexering och visning av produktinformation, till exempel Google Products och Ciao. Själva integrationen mot dessa aktörer är idag relativt enkel. Det som är den stora utmaningen för e-handlarna är vanligtvis att hålla god kvalitet i sin produktdata så att den är relevant och uppdaterad.
Man skulle kanske kunna säga att detta är något som B2C kopierar från B2B där det varit mycket vanligt att man ansluter sina e-handelsplatser och syndikerar sina produktkataloger till marknadsplatser som IBX. ”