Är du i ledande position på företaget, eller har en roll som skulle må bra av extern kommunikation? Har du tänkt på att starta en blogg eller kanske redan har en och får ingen fart? Se hit, Internetworld ger dig analysen av varför modebloggarna skapar så mycket eko i bloggvärlden.
Att starta en blogg kan tyckas enkelt. Och det är det rent tekniskt, men ska den leva och ge avtryck måste den ständigt fyllas med innehåll. Kraven på innehållet kan variera, men att skapa ett innehåll som attraherar just din målgrupp är ett måste.
De stora stjärnorna på den svenska blogghimlen är modebloggarna som har hundratusentals läsare varje dag. Några av de mest framgångsrika bloggarna är Kissie, Kenza, Foki och Blondinbella som har vunnit unga läsares hjärtan. Kenza, som varje vecka har över en halv miljon besökare på sin blogg Kenzas.se, delar med sig av sitt liv som modell och vardagen med pojkvännen.
Blondinbella är kanske den man tänker på först när man hör ordet modebloggare. Men hon har fått konkurrens och innehållet i modebloggarna har vidgats till att mer handla om livsstil än om mode. De karaktäriseras av vad som händer i bloggarnas liv, vilka kläder de har på sig, vilka ställen de går på och vilka de träffar.
Många av modebloggarna tillhör en yngre generation som växt upp med inställningen att internet alltid har funnits. Och med ryggmärgskänslan "visst kan väl jag". Där har de ett försprång.
Men du har ett annat försprång. Du kan din målgrupp, du har förstått kraften i länkning, du vet vad RSS är och du kan läsa och analysera statistik. Så släpp garden och sluta se på internet med vördnad.
Att blogga är inte gratis varken i förhållande till tid eller energi. Modebloggarna lever med bloggen. De skriver ofta om allt de gör, är personliga och blottar sig i sin vardag. "Men jag vill inte posa framför kameran", tänker du. Såklart inte. Men ditt liv är minst lika intressant för din målgrupp som Kissies liv är för de unga tjejerna. Och en kamera i väskan eller jackfickan är ett måste.
Att tänka blogg är lika naturligt som att du borstar tänderna morgon och kväll. Och dina läsare ska hitta något i din blogg som de kan identifiera sig med. De ska vilja leva med din blogg, lika mycket som du lever med den.
Internetworld ger dig 13 steg till att bli kundernas blogghjälte.
Fotnot:
Artikeln är skriven med inspiration från bland andra Johanna Ögren, bloggare med Fashionista.se, Lillagumman.se och Bokhora.se samt Linn Herbertsson, modebloggare med Linnherbertsson.se. Och ett antal andra modebloggar, stora och små.