1. Skapa ett intresse för dig och vad du gör
Det här kan med fördel göras innan du ens startat bloggen. Bloggarna Dessi och Paow var stora på Playahead innan de tog steget ut i bloggvärlden. Vilka kanaler har du att bli populär i? Du kan börja med Facebook där du har trogna följare och sedan ge dig ut på Twitter och möta andra. Men där finns ju inte alla du vill komma i kontakt med. Visa dig också i utskick till kunder, i nyhetsbrev och på intranätet.
2. Bygg ditt ego
Modebloggarna har stora egon, om inte i verkligheten så åtminstone på sina bloggar. De är personliga, utelämnande och inbjudande. Att välja vad man ska dela med sig av är en balansgång, men ju mer personlig du vågar vara, utan att bli privat, desto större chans att skapa sug hos dina läsare. Suget som gör att de bara måste läsa just din blogg.
3. Välj inriktning på bloggen
Vem är du? Eller snarare vem vill du vara på bloggen? Du ska vara du, men med en inriktning. Det är något att fundera över långt innan du sätter igång att blogga. Kissie med Kissies.se har lyckats mycket på grund av sina åsikter om allt och inget. För närvarande handlar det mycket om att hon rekommenderar kliniker för plastikoperationer till sina unga läsare. Hon skapar rabalder och hennes kommentarsfält är fullt av skanderande kommentarer.
Är du en åsiktsmaskin som Kissie? Eller den rediga, som Blondinbella? Kanske den snälla, som Kenza? Kärnan här är att de har helt eller delvis valt ett spår som de följer. Men troligtvis inte genom så medvetna val som du har möjlighet att göra.
Ditt spår kan vara mer sofistikerat som att upplysa, föra intressanta resonemang, ifrågasätta, uppröra eller utmana. Men viktigt är att när du väl har lindat dina läsare runt ditt finger vill du behålla dem där.
En variant är att faktiskt att strunta i det här rådet och göra tvärtom. Vet du inte riktigt vilken väg du ska gå kan du börja med att testa dina läsare, låta dem ta dig i handen och se vart det leder. Men inte för länge. Sen är det upp till dig.
4. Välj en enkel plattform för din blogg
Strunta i långa ledtider på it-avdelningen och kom igång snabbt med enkla bloggverktyg som finns därute. Modebloggarna använder till exempel som Blogg.se och Devote.se, men det är kanske inte ett alternativ för dig då de annonserar på din blogg. Blogger.com eller Wordpress.com är verktyg som är lätta att komma igång med. Modebloggarna har lyckats för att tekniktröskeln är låg. Där har du ett försprång eftersom du kan själv – eller har folk runt omkring dig som kan.
5. Kom igång – på riktigt
Modebloggarna bloggar flera gånger om dagen, ofta korta inlägg. Och ja, det kan vara om ingenting. De har till synes släppt prestigen och berättar kort och gott om vem de träffar, vad de pratar om och visar bilder från där de har varit. Här har du chansen att ta dina läsare i hand och låta dem följa med dig under dina dagar. Vad gör du på jobbet, vem träffar du? Berätta det. Det är så det är att leva med sin blogg.
6. Använd video
Många av bloggarna använder sig också av video. Idag finns flera enkla tjänster för att integrera video i sin blogg som Youtube.com eller Videofy.me.
7. Kommunicera!
De stora modebloggarna som Kenza, Kissie och Blondinbella brukar inte svara läsarna som kommenterar deras inlägg. De har lyckats undgå den grundläggande regeln på nätet och väljer helt enkelt att inte finnas i kommentarsfältet. Ett annat skäl kan vara att de helt enkelt inte hinner med. Det är inte lätt att upprätthålla dialog med hundratals kommenterande läsare. Men många av bloggarna som ligger snäppet under i trafik, och kanske "bara" har 10 000 läsare om dagen, svarar ofta. Det måste du ta efter. Interaktion är bloggandets syfte och det är i kommentarsfältet du vet om du når fram till dina läsare.
8. Skapa ditt eget kändisskap
Modebloggarnas styrka är att de har skapat ett «eget» kändisskap och är bloggkändisar. De syns på stan, i tidningar och i andras bloggar. Och kanske är det just detta som gör att Kenza får närmare 1 000 kommentarer på ett inlägg på frågan om vad hon borde göra när hon är i Thailand? Det kan du också göra. Du är den som syns på konferensen eller kundmötet. Med bloggen har du chans att ge ditt namn på deltagarlistan ett ansikte. Och i större bemärkelse: ge ditt företag ett ansikte. Många företag gör inte det. Kom också ihåg att en blogg ger marknadsföring som ofta inte uppfattas som säljande på samma sätt som en kampanj. Det är här du/företaget har möjlighet att kommunicera med kunderna utan att skrämma iväg dem med reklambudskap.
9. Skapa buzz
Det behöver snackas och skrivas om dig och det fixar du genom att länka till din blogg i sociala medier och i interna och externa utskick. Kommentera också på andras bloggar för att göra din röst hörd. Unga bloggare länkar ofta till sin blogg i kommentarsfälten hos andra – ofta utan att ens kommentera inlägget. Men det är inte så snyggt, utan kommentera och länka.
Modebloggarna anmäler sig också till olika bloggtopplistor, som Bloggtoppen.se och Bloggportalen.se för att promota sina bloggar. Där kanske inte din blogg hör hemma. Men varför inte skapa en topplistetjänst för företagsbloggare?
Vill du gå ett steg längre finns möjligheten att skapa en bloggportal. De flesta av de stora modebloggarna tillhör en portal som Spotlife och Myshowroom eller ett nätverk som Bloggmode. Du kanske av olika skäl borde blogga på egen domän, men du kan fortfarande skapa ett bloggnätverk tillsammans med några andra profiler under en samlingssida och vinna gemensamma läsare.
10. Håll din linje
Du har bloggat ett tag och får inte tappa fart eller inriktning. En oskriven regel i bloggvärlden är att man inte ska ursäkta sig för att man inte bloggat så ofta som man tänkt sig. Frånvaro på bloggen kan visserligen vara olika länge, men generellt följer modebloggarna ändå inte den regeln. De ursäktar och förklarar sig hela tiden, om de så ”bara” har skrivit ett inlägg en dag. Men de gör det naturligt som en del av det andra innehållet. Det här är en avvägning du själv måste göra. Lever du med din blogg kanske ändå en förklaring till varför du inte har skrivit inlägg på ett tag är på sin plats.
11. Sätt upp mål
Ett sätt att hålla bloggandet levande är att sätta upp mål för sig själv inför sina läsare. Kissies mål var att bli större än Blondinbella och det har hon lyckats med i trafik. Tänk på vad du vill uppnå med bloggen. Eller har du ett löfte till dina anställda som funkar bra att blogga om? Du kan också anta en utmaning under en viss tidsperiod. Det är viktigt att skapa spänning i sin blogg och det är modebloggarna bra på. De är gärna lite hemliga om något som ska hända senare på dagen, imorgon eller nästa vecka.
12. Följ upp
Inom statistik, sammanfattningar och internlänkningar regerar du. Titta på statistik från din blogg till exempel med hjälp av ett pedagogiskt statistikverktyg som Googe Analytics. Där kan du se vilka blogginlägg som är mest lästa och analysera innehållet. Sammanfatta gärna populära inlägg och länka tillbaka till dem.
13. Tappa inte modet
Modebloggarna verkar vara outtröttliga. Ett skäl kanske är att de använder bloggen för att reda ut sina problem och kan gå vidare. Bloggen blir inte ännu en punkt på den långa att göra-listan, utan den fortsätter att vara en naturlig del av vardagen. Låt din blogg bli en del av ditt liv, som för modebloggarna.
OBS! Det här ska du inte göra
Modebloggarna tycker sig ha motbevisat tesen om att man måste stava rätt eller skriva fullständiga meningar i extern kommunikation. Det språkliga innehållet har inte varit ett hinder för dem, på gott och ont. Deras unga läsare kanske inte bryr sig, men dina kunder gör det förmodligen. Ta efter modebloggarnas strategi i att aldrig tveka inför att skriva ett inlägg, men använd rättstavningsprogrammet.
Om att blogga
» Blogg.tkj.se
» Börjablogga.se
Fotnot:
Artikeln är skriven med inspiration från bland andra Johanna Ögren, bloggare med Fashionista.se, Lillagumman.se och Bokhora.se samt Linn Herbertsson, modebloggare med Linnherbertsson.se. Och ett antal andra modebloggar, stora och små.