Webbyråerna Cloud Nine och Nansen hade var sitt uppdrag på Webbdagarna – att titta närmare på ett företags sajt och föreslå hur man kan utveckla den digitala strategin vidare.

Först ut var Cloude Nine som tagit sig an Viking Line.
Ett förslag för Viking Lines sajt var att skapa fler bokningsflöden. En besökare ska kunna boka exempelvis utifrån vilken artist man vill se, vilket datum man vill åka, eller om man vill åka på en specifik temaresa.

Ett annat koncept som Cloude Nine tagit fram var att Viking Line ska vara med hela vägen digitalt – och socialt.
Först i själva bokningen, genom att man kan bjuda in vänner till resan som sedan kan gå in på sajten och klicka ja eller nej till att följa med.
Men också efter resan, där man kan ladda upp och dela bilder och ha eftersnack.

– Efter första resan är också innan nästa resa! Ju mer man aktiverar minnena, desto piggare blir man på att resa med Viking Line en gång till. Vi kallar det Viking Online.

Nästa case var Preem som byrån Nansen valt att utveckla.
Huvudkonceptet i förslaget var att göra en Mina sidor till Preem. Resonemanget var att Preem ska få webben att bidra till försäljningen i butik. Målet är att kunderna ska köpa mycket i många olika varukategorier. Inte bara bensin, som är en lågmarginalprodukt, utan även exempelvis en kopp kaffe.

Det är också ett mål för Preem att få folk att skaffa kundkort, eftersom man ofta handlar där man har kundkort.
–Tanken är att dra in besökare, erbjuda smarta tjänster och få in dem i kundprogrammet.

Det finns redan en tjänst där kunderna skriver in sitt registreringsnummer för att kolla vilken motorolja man behöver. Den spann Nansen vidare på, eftersom Preem där får Preem reda på vilken bil kunden har och var hon bor. I dag används denna information inte, men i det nya förslaget Mina sidor kan det bli en grund för olika erbjudanden.

På Mina sidor visas information om rätt motorolja, närmaste stationer och aktuella erbjudanden.
– Många företag har inte något man kan sälja direkt på webben – men man kan få dem till ett visst beteende genom webben och driva försäljningen på det sättet.