När vi beställer vårt webbhotellspaket från vart och ett av testets 15 olika aktörer vill vi såklart att det ska gå smidigt. Vi vill enkelt kunna ta till oss erbjudandet, genomföra beställningen, själva få välja hur vi ska betala och snabbt få tillgång till webbhotellets tjänster. Inga obehagliga överraskningar, tack.

Binero, City Network, Loopia, One.com, Space 2U och Surftown har alla fattat vad det handlar om. Hos Binero möts vi av en stabil steg-för-steg-process där dessutom rabatten för månadens redan passerade dagar dras av automatiskt. Hygglo!

Beställningsproceduren hos City Network är också ett skolexempel i tydlighet, och avslutas med ett, och bara ett, bekräftelsemejl med alla uppgifter vi behöver. Enklare än så blir det inte.

Surftown gör en bra grej som fler webbhotell borde dra lärdom av. Med en liten ”produktguide” kan besökaren via ett webbformulär fylla i vad hon behöver och därigenom få presenterat vilket av Surftowns paket som passar bäst. Simpelt, säljande, effektivt och uppskattat.

Från Levonline och Internet.se får vi faktura med snigelpost vilket inte känns helt motiverat. FS Data kör också med betalning via faktura men de skickar åtminstone en digital variant. Ännu ett hotell som utmärker sig på ett negativt sätt är Internetbolaget som kräver att vi måste fylla i ett faxnummer för att beställningsformuläret ska godkännas på sajten. Dessutom dröjer det två dygn innan vi får vårt webbhotellskonto från Internetbolaget. Och ska vi vara lite petiga så har Cliche, Crystone och Web 10 en förmåga att blanda svenska och engelska under beställningens gång, men det kanske går att leva med.

Crystone står dock för en värre blunder än så. När vi upptäcker och påpekar att vi debiterats och betalt 89 kronor för mycket så får vi svaret ”Systemet har felaktigt fakturerat dig för domänregistreringen, vill du ha tillgodo eller utbetalt 89:-?”. Att fela är förstås mänskligt, men om felet är inbyggt i systemet på ett sätt som missgynnar kunden är det ju högst anmärkningsvärt.

Till sist noterar vi att FS Data och Cliche har tagit ett välkommet kliv jämfört med förra årets test: Äntligen möts vi av webbdesign som inte längre andas 1990-tal.