Så länge ett webbhotell fungerar som det ska och erbjuder bra installationsguider har man förhoppningsvis inte något behov av att kontakta supporten. Och då behöver man heller inte bry sig om huruvida den håller måttet eller inte.

Så snart det uppstår ett problem är det däremot viktigt att man snabbt får kvalificerad hjälp, och då gärna även på kvällar och helger. Självklart ska man också kunna förvänta sig en support som behärskar det svenska språket. Det är dessutom betydelsefullt att man har tillgång till telefonsupport om det skulle uppstå mer komplicerade problem som kan vara svåra att förklara i ett mejl.

Merparten av webbhotellen har riktigt bra support, och då inte minst när det gäller mejlvarianten där vi ofta får svar på våra frågor inom någon timme - eller i många fall till och med inom några minuter.
Det finns tyvärr vissa webbhotell som inte riktigt tar mejlsupporten på allvar, och då tänker vi främst på Internetbolaget och Web 10. Det förstnämnda webbhotellet svarar inte alls på vissa av våra supportmejl men de gånger de väl hör av sig är de däremot mycket hjälpsamma. Kruxet med Web 10 är att all support sker på danska och i vissa fall leder det till missförstånd. Även City Network får ett litet minus i kanten då de är något långsamma med sina svar.

Före testet var vi inställda på att tvingas sitta i långa köer för att komma fram till respektive webbhotells telefonsupport, men på den punkten överraskade de flesta testdeltagarna på ett positivt sätt. Active 24, Ballou, City Network, Crystone, Internet.se, FS Data, Levonline och Space 2U är alla snabba på telefonerna och ger även god service. Supportpersonalen hos Crystone är faktiskt så trevliga att vi blir glada ända in i själen. Efter att ha lagt på luren vill vi ringa och fråga något igen, problemet är bara att vi inte kommer på vad.
Cliche är ett företag som verkligen har en del att lära när det gäller telefonsupport, de svarar nämligen inte över huvud taget när vi ringer trots att vi försöker kontakta dem under kontorstid. Både One.com och Web10 har ingen telefonsupport alls men de är åtminstone ärliga med det.

Binero får ett minimalt minus i kanten får något längre väntetid än snittet, och Surftown måste läxas upp för att de erbjuder ett vip-telefonnummer som inte fungerar. På det ordinarie numret är de däremot snabba med att svara.

Vilka telefontider som erbjuds är också intressant i sammanhanget, och vi anser till att börja med att man kan kräva att webbhotellen tar emot samtal mellan 8 och 17 på vardagar. Flera startar dock inte sin verksamhet förrän klockan 9 på morgonen, och Cliche som faktiskt inte vaknar förrän klockan 10 har till och med lunchstängt mitt på dagen. Som tur var är de ensamma om det. Binero, Crystone, FS Data, Loopia, City Network och Space 2U får alla pluspoäng för att de håller öppet under helgerna.

Endast två hotell erbjuder chattsupport, närmare bestämt Ballou och One.com. Ballous variant är minst sagt lite lurig då vi ofta får intrycket av att den är i bruk men när vi väl försöker använda den finns det ingen att chatta med. Det blir ett stort minus för det.

I början av vår testperiod fanns det också chattsupport hos Binero men den fungerade dåligt när vi testade den och senare försvann den helt och hållet. Kanske insåg de att de inte klarade av att hålla igång den på ett rimligt sätt. One.com vet däremot hur man hanterar chattsupport och svarar oftast blixtsnabbt. De uppger också att chatten ska vara tillgänglig dygnet runt.