Att stärka arbetskraften. Och att inte gömma informationen i hårddiskar och inboxar. Det är de främsta målen med intranätet på IBM. De 3 000 anställa på IBM i Sverige ska aktivt delta i den interna kommunikationen – en kultur som delas med resten av IBMs drygt 400 000 anställda.

I det arbetet fungerar Helena Lindh som en länk mellan nätet och den anställde. Hon ansvarar för det svenska intranätet och innehållet där, men också för att stötta och uppmuntra till kommunikation, både externt och internt.
– Alla börjar förstå att värdet av varumärket är lika viktigt internt som externt.

Det har gjort att den interna bloggen Ensmartareplanet.se, som förmedlar hur IBM:are ska arbeta, nu har blivit extern.
– Vi ska jobba smartare utifrån miljö, tid och hur man mår själv. Det handlar om allt från att ha virtuella möten till att lägga upp presentationer på intranätet istället för på hårddisken.

I intranätet kan de anställda göra saker som att använda wikis, blogga, starta eller bli medlemmar i communitys, lägga upp länkar i den sociala bokmärkestjänsten, vara med i Social Blue (ett slags internt Facebook), lägga upp filer de jobbar med eller dela med sig av presentationer. Hjärtat i intranätet är sökfunktionen där allt är integrerat och sökbart.

Wikis började användas redan för 4-5 år sedan när man drog ner antalet intranätsidor.
– Det gör att makten har flyttats ner till avdelningarna och att de inte behöver vara så beroende av oss på informationsavdelningen i sin kommunikation.

Helena Lindh fungerar ofta som rådgivare för vilka funktioner olika team kan använda sig av.
– Men det är inte verktygen i sig som är grejen, utan kulturen som följer med dem.

Ett exempel är den interna chattfunktionen där man kan visa om man är där, borta eller inte vill bli störd.
– Det är sånt som är häftigt som kommunikatör, hur verktygen påverkar hur vi jobbar.

Men det finns också en utmaning i att få alla att använda intranätet. Det är lätt att få alla intresserade när det handlar om ens egna pengar, som mobiltelefoner till de anställda.
– Det är kommunikatörens dilemma.

Fakta

Är: Ansvarig för internkommunikation och sociala medier. På IBM sedan 2006.
Bakgrund: Journalist på Utbildningsradion och som frilans, tidigare copywriter på IBMs marknadsavdelning.
Bästa yrkesrelaterade erfarenhet: Vår satsning på sociala medier i Almedalen i somras. Vi twittrade, bloggade och intervjuade makthavare om teknik och samhälle.
3 måsten i ett intranät: Profilsida med information från olika källor. Väl fungerande sökfunktion – gärna med möjlighet till sociala bokmärken. Interaktivitet – allt från polls till att kunna blogga själv.