Förra sommaren fick Pelle Hjortblad, vd för projekthanteringstjänsten Projectplace, frågan från företagets driftchef: "Vad händer om vi byter till Iphone?".
– Det låter dyrt, svarade Pelle Hjortblad.

I dag har alla anställda på Projectplace varsin Iphone – och företaget sparar drygt en halv miljon kronor på köpet.
– Det har i princip blivit en halvering av våra telefonkostnader, berättar Pelle Hjortblad.

Vilka företag tycker du bör skaffa Iphone till de anställda?
– Företag som befinner sig på nätet och använder nätet som sin huvudsakliga marknadsföringskanal. Du får en helt annan närhet till nätet under den tid du inte befinner dig vid datorn. Det är en enorm vinst, säger Pelle Hjortblad.

Allt började med att en av Projectplaces utvecklare tog fram en Iphone-applikation under sin semester. Applikationen publicerades i augusti 2009 och gick rakt upp på topplistan i svenska App Store.

Framgången gav mersmak och kostnadskalkyleringar genomfördes. Projectplace har 110 anställda, varav 75 i Sverige. Man beslöt att göra en ny upphandling av telefonin – och samtidigt köpa in Iphone som standardtelefon för alla. Projectplace hade redan fem år tidigare avskaffat de fasta telefonerna.

Vilken typ av mobilavtal de anställda hade berodde på vilken funktion de hade i företaget. Nu gjorde man en gemensam upphandling där alla anställda fick flat rate-abonnemang – och lyckades förhandla till sig ett bra pris.
– För en tredjedel av de anställda betalar vi i dag lite mer för telefonin. Men för två tredjedelar betalar vi mindre, och för hälften av dem betalar vi mycket mindre. Där har vi sparat mycket.

Den initiala investeringen i nya telefoner har förstås kostat en god slant. En del telefoner skulle dock ändå ha bytts ut. Dessutom sparar Projectplace tid och pengar på supporten. Tidigare köpte man in omkring ett dussin olika modeller, nu behöver supporten bara jobba med en enda standardtelefon.
– Dessutom kan alla hjälpa varandra. Detta är annars sådant som tar mycket tid på it-sidan, när man inte har ett enhetligt system.

Men effekterna av Iphonen handlar inte bara om pengar. Sedan Iphonen kom i september i fjol har den skapat ett enormt engagemang och blivit ett viktigt arbetsverktyg, berättar Pelle Hjortblad.

Tidigare var det bara säljarna som hade tillgång till mejl i telefonen. Nu har alla det. Säljarna har dessutom fått tillgång till sitt säljverktyg Salesforce i mobilen. En annan effekt är att intresset för företagets Iphone-applikation ökat kraftigt, vilket gjort att man kunnat vidareutveckla den ordentligt.

Iphonen har också gjort stor skillnad socialt på kontoret.
– De flesta är med på Facebook och följer varandra där. När man kommer till jobbet nu vet man alltid något om någon kollega, och det skapar god stämning, säger han.

Aktiviteten på Facebook och andra sociala nätverk sker främst på "dödtid" – exempelvis när man väntar på bussen, när man sitter på tunnebanan eller på en flygplats.

Och ökningen påverkar mer än bara de interna relationerna. Pelle Hjortblad är mycket entusiastisk över den gratisreklam som företaget får genom att de anställda är så aktiva på sociala nätverk.
– Det är en extremt viktig marknadsföringskanal som vi inte var medvetna om när vi fattade beslutet att införa Iphone. Det ökar kännedomen om företaget både ur ett rekryteringsperspektiv och ur ett kundperspektiv. Det är i allra högsta grad gratisreklam, och effektiv sådan. Vi har alla ett reklamfilter, men när en kompis pratar om ett företag i positiv anda går det igenom filtret och får ett enormt genomslag.

– Att det skulle bli lättare och billigare med support, det visste vi innan. Men att det skulle bli ett sånt engagemang kring Iphone och sociala medier – och att vi kunnat utveckla en avancerad aplikation. Det är grädden på moset!

Finns det någon nackdel med att införa Iphone?

– Att de så lätt går sönder om man tappar dem i backen. Men alla anställda har nu försett sina telefoner med ett fodral för att undvika att det händer.

Fakta

  1. Om du jobbar med nätet är det ovärderligt att ha internet i fickan. Du får en helt annan känsla för och närhet till nätet.
  2. Iphone-applikationer blir allt mer intressanta ur affärssynpunkt. Att använda och förstå Iphone-applikationer är viktigt för dig som verkar på nätet.
  3. Du kan bli mer aktiv i sociala medier utan att det tar tid – använd den dödtid du har när du väntar på bussen, inför ett möte, sitter på flygplatsen etc.
  4. Att ha en Iphone är ett statement för dig som jobbar med webb. Det går inte för sig att släpa på en gammal telefon utan pekskärm längre – det är alldeles för 2007.
  5. Du kan enkelt synka mejl och kalender med mobilen och får tillgång till en rad smarta verktyg från App Store.

---------------------------------------------------------------------------------------

  1. Att ständigt ha tillgång till nätet skapar en närhet till nätet. Detta är värdefullt för företag där webben är en viktig kanal.
  2. Iphone skapar engagemang – som kan omsättas i att utveckla intressanta applikationer för verksamheten.
  3. Du får gratisreklam för företaget när dina anställda börjar använda sociala medier mer.
  4. Stämningen på kontoret blir bättre och kontakten mellan de anställda ökar, i takt med att alla använder sociala medier mer.
  5. Supporten blir enklare och billigare om du har en standardtelefon till alla anställda. Dessutom kan de anställda hjälpa varandra.
  6. Dina anställda får tillgång till nyttiga ­verktyg, till exempel Salesforce för ­säljarna.