Verktyg för webbanalys:

Google Analytics
Så funkar det: Här följer du bland annat hur besökare rör sig på din sajt, vilka webbläsare och vilken typ av uppkoppling de använder. Google Analytics visar i detalj hur trafiken på ens sajt ser ut, vilka delar som lockar besökare och vilka landningssidor som besökarna föredrar. Verktyget låter användarna ställa in sina egna mätetal, så att den som exempelvis vill veta när ett visst antal besökare har klickat på en viss länk kan hålla koll på just den aspekten. Google Analytics kan också hjälpa till att utvärdera dina kommunikationskanaler genom att visa vilken väg besökarna tar till sajten. På så sätt blir det tydligt om ditt nyhetsbrev lyckas dra in mer trafik eller om länkar på andra sajter är effektivare.

Nyhetsbevakning inom utvalda områden
:

Google Alerts

Så funkar det: Håll koll på vad som sägs om dig och när det sägs”, så beskrivs Google Alerts av Lars Johansson som driver sajten Webbanalys.nu. Verktyget söker reda på nyheter, bloggar och annat webbmaterial och skickar uppdateringar via RSS eller mejl. Användaren bestämmer vilka områden som ska bevakas genom att fylla i ett antal nyckelord. På så sätt kan ett företag få uppdateringar om ett visst ämnesområde via flera olika medier. Ett bra sätt att övervaka vad som sägs om ditt företag, eller hur snacket om konkurrenterna går.

Tjänst som kartlägger Google-sökningar:

Google Trends

Så funkar det: Du får reda på vilka sökord som är vanligast uppdelat efter kategori, plats eller säsong. Alltså, den som vill ha koll på vad Jönköpingsbor googlar på inom kategorin ”Underhållning” får svaret här. Även de sökord som ökat stort, trots att de inte är vanligast, tas upp i statistiken. Sökords popularitet går att följa flera år tillbaka i tiden. Genom att företag kan se vad deras tilltänkta kunder söker på kan de sedan sökordsoptimera sina sajter för att bli lättare att hitta.

Verktyg för att användartesta din sajt:

Google Website ­Optimizer
Så funkar det: Sajtägaren laddar upp olika versioner av sin webbplats i verktyget. Google Website Optimizer visar sajten i olika versioner och sammanställer vilka delar som fungerar bäst genom att mäta antal klick. På så sätt kan du exempelvis ta reda på vilken version av din startsida som får flest besökare att gå vidare på sajten. Istället för att själv samla ihop en försökspanel för att testa sin sajt låter verktyget dem som spontant besöker sajten göra jobbet. Resultatet från testet kan ge en bra vink om hur din sajt borde vara uppbyggd för att få högsta möjliga konverteringsgrad.

Verktyg för sökordsoptimering:

Google Search-based Keyword Tool
Så funkar det: Utifrån Google-sökningar listar verktyget ett antal sökord som kan passa in på en viss sajt. Sökorden anpassas efter vad sajten handlar om, en sajt om tennis får alltså sökord inom bollsport. Verktyget kategoriserar sökorden, uppskattar hur relevanta de är och föreslår – utifrån hur hård konkurrensen är – också ett pris för att sponsra dem. Search-based Keyword Tool går att kombinera med Googles betalverktyg Adwords, men fungerar också som ett eget verktyg. Ett smidigt sätt att hitta lämpliga ord för den som vill marknadsföra sig genom sponsrade sökningar.

Realtidssöket som utvärderar hur ett varumärke omnämns på webben:

Social Mention
Så funkar det: Social Mention kan användas ”för att ge en ögonblicksbild av hur ett varumärke står sig på den sociala webben”, menar Beata Wickbom, som är ansvarig för rådgivning kring digital strategi på reklambyrån Pool.
I den här söktjänsten kan du kolla både var ditt varumärke nämns i sociala medier och hur omdömet från dem som nämnt det ser ut. Social Mention utvärderar om ett begrepp fått mest positiva eller negativa kommentarer, hur starkt engagerade de som nämnt sökordet är i det, och vilka de vanligaste sökorden som används tillsammans med begreppet är. Än så länge fungerar det bäst på engelska, så det är internationellt verksamma företag som kan ha nytta av att hålla reda på hur omdömena ser ut därute.

Sök i sociala medier:

Twingly Blog Search/Microblog Search

Så funkar det: Liksom Social Mention är de här söktjänsterna för bloggar ett bra sätt att se vad som sägs om ett varumärke i både bloggar och mikrobloggar som Twitter. Den som är säker på sitt varumärke kan bädda in en widget på sin sajt med de senaste blogginläggen om sitt varumärke. Twingly fungerar dessutom bra på svenska, till skillnad från Social Mention.