Tiden är mogen för Gruppi. Letsbuyit.com från millenieskiftet, med Johan Stael von Holstein i spetsen, var före sin tid. Men idag har alla förstått mekanismerna bakom köpkraft på nätet.
Entreprenörerna bakom Gruppi satsar på kraften i kollektiva inköp och erbjuder varor och tjänster till kraftigt rabatterade priser förutsatt att ett visst antal konsumenter nappar på erbjudandet. Detta koncept är redan idag en explosionsartad trend i USA, och nu är den svenska marknaden redo.
Gruppi
En e-handelssajt med kollektiv köpkraft som grundidé.
Grundare: Niklas Jungegård, Mikael Samuelsson och Shahan Lilja
Startades: sajten lanserades i februari 2010
Anställda: 4 heltid, 3 praktikanter
Ort: Stockholm
Omsättning: (ingen uppgift)
Ägare: Niklas Jungegård, Mikael Samuelsson och Shahan Lilja
Internetworld har kontaktat och samlat in tips från företagsinkubatorer, riskkapitalister och entreprenörsnätverk i hela landet. Läsarna har också bidragit med mängder av tips via vår webbplats. Vi har researchat och intervjuat för att slutligen välja de 25 entreprenörer vi tror mest på under 2010.
Vi bedömer:
- drivkraft och visioner
- affärsidé
- risk
- affärsmodell
- potential för framgång under 2010