1. GAMLA IDÉER I NY TAPPNING
På årets entreprenörslista finns flera idéer vi sett förut, men som kanske marknaden och konsumenterna av olika anledningar inte har varit redo för än eller där det finns plats för fler aktörer.

Gruppi.se spinner vidare på Letsbuyits idé (när det begav sig under it-bubblan) och försöker locka konsumenter att köpa kollektivt. Simplesignup.se tillhandahåller en tjänst för att registrera sig till konferenser. Inte nytt som idé, men Bodil Abelssons system gör det enklare och billigare.

Det finns också exempel på entreprenörer som har tagit lyckade affärsidéer ett steg längre. Ett sådant är Jameslist.com som kortfattat är ett Blocket i lyxförpackning. Där säljs kapitalvaror från företag till privatpersoner i storleksordningen miljontals dollar.

2. KAPITALISERA PÅ SOCIALT ANSVAR
Välgörenhet och internet är lika med sant på årets lista. Internethjälpen vill locka företag att använda deras sajt som startsida och på så sätt samla in pengar till välgörenhet. Sharity.org har skapat en social söktjänst där de tar betalt av välgörenhetsorganisationer för att förmedla viral spridning av bidrag från konsumenter.

The Fair Tailor, som säljer skräddarsydda skjortor från Nepal, har tagit stort socialt ansvar genom att med finansiering från skjortorna och med tilltänkta partners starta en skräddarutbildning på plats i Nepal. Och de använder sig av en produktionsanläggning som ägs av en social organisation som även driver ett barnhem.

3. E-HANDEL PÅ ANDRA PLATSER
E-handelns framfart lockar många av årets entreprenörer. Mikrobutik.se ger alla möjlighet att sälja en vara genom deras sajt och tar betalt vid försäljning.

Vibrente erbjuder också alla att starta en egen klädbutik på nätet, fast med de varumärken Vibrente har avtal med. De sköter lager och transaktioner och den som startat butiken står för försäljningen. Vibrente har också lyckats slå sig in bland sportföreningarna och insett potentialen i klubbkläder. Lyckas de där så har de verkligen hittat en lukrativ nisch.

Modegallerian har skapat en affiliatesajt för mode och har, till skillnad från exempelvis konkurrenten Modezine.se, tagit affiliatekonceptet till nästa nivå. Finns numera integrerat i communities som Devote.se och Spotlife.


En vågad satsning eller ett säkert kort? En helt ny idé eller vidareutveckling av en gammal? Så här bedömer Internetworld affärsidéerna som årets webbentreprenörer har:



Klicka på bilden för en större version