Hallå där, Tomas Wennström, arrangör och primus motor till Sweden Social Web Camp, som i år arrangeras den 13-15 augusti på Tjärö i Blekinge.
Hur gick årets biljettförsäljning som kom igång igår kväll?
– Det gick över alla förväntningar. Vi sålde 251 biljetter på mindre än en timma. Då valde vi att ta paus för att räkna efter och se till att alla får plats. Vi kommer dock att släppa lite fler biljetter senare och hoppas kunna få plats med uppåt 400 personer totalt i tältet.
Varför är intresset så stort?
– De som kommer hit träffar massor av folk i de digitala kanalerna och vill fördjupa de kontakterna också genom att träffa folk i verkliga livet. Trots att några tror det omvända så ger de digitala mötena bara ett ökat behov av att också träffas fysiskt.
– Dessutom genererade förra årets event en massa spännande projekt och affärsidéer, som bland annat syntes på Internetworlds lista över årets mest spännande entreprenörer.
Hur mycket jobb är det för dig och för Kristin Heinonen, som arrangerar konferensen?
– Det är betydligt mycket mindre än om vi skulle behöva hålla koll på ett 70-tal talare, som blir fallet om det vore en vanlig konferens. Men vi ser däremot till att det finns infrastruktur, mat och dryck samt internetuppkoppling. Det blir en del jobb, men det ger också väldigt mycket tillbaka.
– Själv tar jag ut ungefär en månadslön i ersättning från projektet.