Sveriges äldsta playtjänst ägs av SVT och deras SVT Play har satt standarden, och har satt den högt. Nu har public service dock blivit omsprungna: flera nya playtjänster har lanserats så sent som det senaste halvåret, och alla håller hög klass. Man kan lugnt påstå att alla sajter springer i klungan.

De sex playtjänster vi granskat tillhör de sex största tv-kanalerna, sett till räckvidden. Alltså tv-sändningarnas publik – webbsändningarna är inte inräknade – och siffrorna kommer från MMS.

Eftersom SVT1 och SVT2 använder samma playtjänst har vi räknat SVT:s kanaler som en enda. Samma sak har vi gjort med TV4:s kanaler, som alla delar samma play-tjänst. MTG har å andra sidan valt att lägga upp olika playtjänster för sina kanaler TV3, TV6 och TV8, även om grundfunktionaliteten är densamma. Därför har vi testat varje kanals egen playtjänst.

SVT Play har som äldsta och största aktör blivit en tjänst att benchmarka mot. Den har skön tv-känsla, ett lockande utbud och är lätt att hitta i. Det är också den enda playtjänst som verkar ha tänkt mest på vecket – de har vinnlagt sig om att besökaren ska se tydligt i första skärmbild att det går att skrolla nedåt. SVT:s förstasida är mer komprimerad så att man direkt ser att det finns mer att bläddra i, även på en bärbar dator med medelstor skärm.

De andra playtjänsterna är dock mer spännande – de släpper in tittarna och testar möjligheterna att koppla ihop playtjänsten med sociala medier. Där finns interaktiva tjänster, och istället för att kräva att besökarna ska skapa ett nytt medlemskap har både TV4, TV3, TV6 och TV8 kopplat inloggningen till besökarens Facebook-konto. Det är smart på många sätt – dels blir det enklare för besökarna att registrera sig, dels får kanalerna tillgång till information om tittarna och kan nå ut till medlemmarnas hela nätverk.

När det gäller utbud bjuder SVT på en rejäl palett av program alldeles gratis. Det är härligt ur ett konsumentperspektiv, men ur ett affärsperspektiv blir vi lika glada av att se Kanal 5 ta betalt för program i sin playtjänst. Femman säljer visningar av enstaka episoder i tv-serier för 19 kronor styck.

De kommersiella kanalerna visar också obligatoriska reklamfilmer innan programmet eller klippet startar. I längre program kan det även förekomma reklamavbrott inne i programmen. En ofrånkomlig fråga är: Hur många reklamklipp orkar en tittare se innan ett inslag börjar?

Ibland visas en enda film på 15 sekunder, andra gånger måste man igenom tre. Det funkar oftast bra tycker vi, utom när man tvingas se tre filmer à 15 sekunder för att få tillgång till ett filmklipp som är mindre än två minuter långt. Detta är att ta i, men kanske är Lets’ Dances publik så angelägen att Fyran kommer undan med det.

Fyran är den enda playtjänst som vinner när den benchmarkas mot SVT. Det är ingen jordskredsseger, men helheten känns modernare – framför allt i att tittarna faktiskt släpps in på sajten.

Något vi saknat under testet är innovativa funktioner i reklamfilmerna, som möjligheten att klicka på produkterna i reklamen. Den typen av utveckling hoppas vi se mer av i framtiden.