På bussen till jobbet sitter passagerarna inte längre med näsan i en bok eller med blicken ut genom fönstret. Istället är många djupt försjunkna i sin Iphone – och pekar ivrigt på skärmen för att skicka in en ny statusuppdatering till Facebook.

I butikerna kollar kunderna konkurrenternas priser direkt i telefonen. Och på tågperrongen kan man köpa en kexchoklad i godisautomaten genom att skicka ett sms. Smartmobilerna har redan börjat förändra våra liv – och ändå har utvecklingen bara börjat.

– Mobilsurfandet tog fart när Telia lanserade Iphone 3G i Sverige. Det gjorde det enkelt att surfa och man kunde surfa till ett fast pris. Iphone är den första smartmobilen som blivit en folkets telefon, istället för att rikta sig till företagsanvändare.

Det säger Katarina Chowra, som har jobbat med mobila affärer i tio år. I dag är hon konsult i nystartade Mobile Marta och en av entreprenörerna bakom den mobila marknadsföringstjänsten Manna från himlen. Hon pekar på global statistik för att visa att den mobila kanalen är här för att stanna: av jordens 6,6 miljarder invånare har 4,4 miljarder en mobil. Och siffran växer varje månad.
– Samtidigt har inte ens Telia i dag en mobilbutik man kan handla i.

För även om antalet mobila kampanjer och tjänster vuxit det senaste året är marknaden fortfarande i sin linda. En bransch som ligger längre fram än de flesta är mediebranschen. Många medieföretag har sett en kraftig trafikökning på sina mobilsajter under våren. Och hos Bonnier startade man i fjol ett separat bolag för mobil utveckling, Mobilab. Josefine Granding Larsson är konceptutvecklare på Mobilab och har jobbat med mobila affärer i åtta år.

När Internetworld träffar henne har hon precis lanserat fyra nya sajter och appar. Expressen har fått en ny mobilsajt för första gången på fem år, och har även startat en tv-kanal för mobilen. TV4:s matsajt Recept.nu har lanserats som mobilsajt, och Idol har fått en Iphone-app.

Med den nya mobilsajten gör Recept.nu en intressant affärsutveckling: de har kopplat mobila rabattkuponger till sin mobilsajt, och låter butiker och matproducenter betala för kampanjer. När vi testar kan man få ett paket gratis Keso om man visar upp en mobil kupong i butik. Kupongfunktionaliteten ägs av Mobilab, som även säljer den till andra aktörer. Exempel på andra företag som börjat använda mobilkuponger är 7Eleven, Arla och Svenska Dagbladet.

– Svenskar är galna i kuponger – enligt statistik från Kuponginlösen löser svenska folket in 35 miljoner kuponger varje år. Och eftersom många kedjor använder egna kuponger är detta bara toppen av ett isberg, säger Josefine Granding Larsson.

Kuponger är bara ett exempel. Det första steget för en organisation som vill satsa på mobilen är vanligen att lansera en mobilsajt eller en applikation. En mobilsajt är en webbplats som anpassats till det mobila formatet. En applikation däremot är en programvara som utvecklas specifikt för ett visst mobilt operativsystem, oftast Iphone eller Android. Apparna måste specialbyggas för varje operativsystem.

Katarina Chowra
Googles operativsystem Android kommer att växa sig större än Iphone, tror branschprofilen Katarina Chowra.

Vilket som är smartast att satsa på, app eller mobilsajt, beror på vad man vill uppnå och hur målgruppen ser ut. Ett generellt råd som många mobilexperter ger i dag är att börja med en mobilsajt.

– Fördelen med en app är bland annat att den inte behöver kräva tillgång till nätet. Men jag tycker att det har blivit en hajp att alla ska göra en app i dag. Det viktigaste är att man först frågar sig vad man vill uppnå och vad man har för målgrupp. Ibland kan sms vara det bästa – då når man ut till alla. Och gör du en mobilsajt kan du se till att den funkar på alla telefoner, säger Katarina Chowra.

Mayako Fagerfjäll, branschprofil och chef på det mobila designföretaget Ocean Observations, håller inte helt med.
– Det känns som att det slår mer och mer mot appar. Alla stora operatörer och tillverkare gör en app store nu.

Det finns alltså inget enkelt svar på om app eller mobilsajt är bäst. Utöver att appar inte kräver uppkoppling och låter varumärket vara ständigt närvarande i användarens mobil, ger de än så länge också bättre möjligheter att bygga en bra användarupplevelse.

En annan fördel är att konsumenterna är villiga att betala för appar. Analysföretaget Gartner spår att appar kommer att omsätta 6,8 miljarder dollar globalt under 2010. Det finns flera exempel på svenska företag som har nått ut globalt och sålt hundra-tusentals nedladdningar – bland annat Lexware Labs som gjort Sleep Cycle, en app som mäter sömnmönstret och väcker användaren när hon sover som lättast.

En stor nackdel med appar är att man måste göra en ny app för varje mobilt operativsystem. Och koden ser helt olika ut. En Iphone-app som ska omvandlas till en Android-app kostar ungefär 70 procent av originalkostnaden. En mobil sajt bör förvisso anpassas till att passa olika gränssnitt och telefoner, men den behöver inte göras om från början.

Prismässigt är en mobilsajt billigare om funktionaliteten är enkel. Mer avancerad funktionalitet är som regel billigare att utveckla i en app, uppger Daniel Eliasson som jobbar på mobilbyrån Apegroup.

– Men kostnaden för koncept och design är förstås densamma för både applikation och mobilsajt. Och det är ofta en stor del av projektkostnaden, säger Daniel Eliasson.

Väljer man att satsa på en app bör Iphone som regel vara förstahandsvalet, eftersom den i dag är störst. Enligt en uppskattning från i mars använder en halv miljon svenskar Iphone. Men den dominerande positionen lär Apple inte få behålla länge till.

– Googles operativsystem Android kommer att ta över. Det används av fler tillverkare och är ett mer öppet system, säger Katarina Chowra, och får medhåll av Josefine Granding Larsson.

Mayako Fagerfjäll har en reservation: om Androids appbutik Android Markets ska bli större än Apples måste Androids appar bli lika lätta och roliga att använda. Annars kommer Apple att fortsätta vara störst inom appar även om Android blir ett vanligare operativsystem.

Blir det inte väldigt dyrt att göra många olika appar?
– Jo, men jämför du med tv-reklam så har broadcasting alltid varit väldigt dyrt, säger Mayako Fagerfjäll. Problemet är att det inte finns en egen budget för mobilutveckling än. Men mobilen borde ha en lika stor chans som andra kanaler att få del av marknadsföringsbudgeten.

Fakta

  • Dina kunder förväntar sig det. Allt fler surfar med smartmobiler. Denna växande kundgrupp förväntar sig att hitta butikers öppettider, produkt­information, kontaktuppgifter och företagsfakta på nätet. Utöver en egen mobilsajt bör du heller inte missa att dra nytta av Googles funktioner, där användaren till exempel kan se hur långt ifrån en butik hon befinner sig. Uppdatera ditt företags uppgifter i Googles mobila sök.
  • Mobilen är en smart marknadsföringskanal. Mobilen har blivit en förlängning av oss själva – det är vår mest personliga pryl. Att finnas i kundens mobil är värdefullt för varumärket. 
  • Du kan hitta nya affärsmodeller. Betalningsviljan i mobilen är betydligt högre än på webben. I en app-butik kan du enkelt ta betalt för dina appar. Men tänk på att ”butiksägaren” behåller en stor del av intäkterna – Apple tar exempelvis 30 procent.
  • Det ger PR. Om du är en av de första i din bransch att satsa på en applikation kommer du förmodligen att bli omskriven.

__________________________________________________

  • Tänk igenom var den mobila kanalen kan stötta verksamheten. Kan ni göra kunden tryggare genom att ha info tillgänglig på en mobil sajt? Kan ni sälja appar? Kan ni sälja i en app? Kan ni jobba med marknadsföring i mobilen?

    Gå igenom kundprocessen, från första kontakt till köp, konsumtion och efterkonsumtion. Var kan vi stötta kunderna med mobilen så att de fortsätter att vara en nöjd kund och köper igen?
  • Häng inte upp dig på en app. ­ ­Appar är hett nu, men om man inte är ute efter en PR-effekt i första hand så ska man inte göra en app för sakens skull. Titta på vad du vill lösa innan du hittar lösningen. Och utgå från din ­målgrupp. Vad använder dina kunder för telefoner? 
  • Glöm inte positioneringen. I mobila tjänster kan du använda information om var kunden eller besökaren befinner sig geografiskt. Missa inte chansen att bygga smart funktionalitet med positionering. 
  • Ta in många offerter – och underskatta inte små leverantörer.

    – Prisskillnaden är väldigt stor mellan olika företag, som så ofta i nya branscher. Är man inte mobilvan är det lätt att betala för mycket – så ta råd av någon som kan, säger Josefine Granding Larsson på Bonniers bolag Mobilab.