250 000 svenskar. Så många har laddat hem SF Bios Iphone-applikation sedan den lanserades december 2008. Det innebär att hälften av alla som använder Iphone har SF Bios app – trots att den knappt marknadsförts.

– Vi har fått draghjälp av att vi kunnat ligga länge på topp 10 i App Store eftersom det inte fanns så många svenska appar i början, säger Christoffer Cederschiöld, affärsområdeschef på SF Bio Nya Medier.

Antalet besökare på Iphone-appen är betydligt högre än besökssiffrorna på SF Bios mobilsajt. 9 000 personer besöker mobilsajten varje vecka och 30 000 använder appen. Dessutom är de som använder appen mer aktiva, de besöker fler sidor och ser fler trailers. SF Bio har utvecklat en mobilsajt särskilt för Iphone, men ändå är aktiviteten mycket större i appen.

– Appen är smidigare och snabbare, förklarar Christoffer Cederschiöld. Den innehåller både nytta och nyheter. Det är viktigt att det inte blir statiskt utan att det hela tiden finns ny information.

En annan fördel med appen är att SF Bio får input från användarna via recensionsfunktionen i App Store. Christoffer Cederschiöld och hans kollegor är inne kontinuerligt och läser vad användarna säger för att kunna förbättra appen.

För att fånga upp de kunder som inte använder Iphone har SF även en widget byggd för Nokia-telefoner. Det är en bantad version där man till exempel kan se vilka filmer som går. Syftet är att driva trafik till mobilsajten.

SF Bio tittar även på att göra en Android-app och en Ipad-app, men inget är bestämt än.
– Det finns många Android-telefoner i dag och användandet av appar och surfandet i appar ökar väldigt mycket, säger Christoffer Cederschiöld.

De kunder som inte är vana vid att surfa i mobilen lockar SF Bio in via exempelvis dagstidningsreklam. I reklamen uppmanas kunderna att sms:a till SF Bio för att få se en trailer. Med vändande sms skickar SF Bio ut en länk till en trailer i mobilsajten.

– Det har vi fått relativt bra respons på. De som inte surfar så mycket i telefonen är oftast vana vid att sms:a.

En annan typ av kampanj som SF Bio jobbat med är sms-reklam som kopplas till positionering. När de riskerat att få en halvfull biosalong har ett erbjudande om att gå på föreställningen för halva priset skickats ut någon timme före. Erbjudandet har skickats till kunder som just då befunnit sig i närheten av biografen.

Positioneringsreklamen har hittills bara genomförts på prov och till en testgrupp som tackat ja till erbjudanden.
– Vi utvärderar och testar fortfarande. När vi i framtiden kan skicka till medlemmarna i vår kundklubb Bioklubben hoppas jag på ännu bättre respons, säger Christoffer Cederschiöld.

En framtida lansering som SF Bio skissar på är att koppla på Facebook Connect så att kunderna kan kommentera och recensera filmer de sett genom att logga in på SF.se med sitt Facebook-konto. Dessutom är biljettförsäljning i mobilen ett viktigt område att få igång.

I dagsläget kan man inte köpa biobiljetter på SF Bios mobilsajt eller app. Däremot kan man boka. Än så länge står mobilen bara för en knapp procent av alla bokningar, men Christoffer Cederschiöld tror på en snabb ökning.

– Jag tror att mobilförsäljningen kommer att öka väldigt mycket i takt med att allt fler surfar i mobilen. I dag köps och reserveras upp till 70 procent av våra biljetter på webben. Det har varit en otrolig tillväxt. Och jag tror att det kommer att bli en hög tillväxt även i mobilen, säger Christoffer Cederschiöld.

Fakta

Omsättning: 1 200 miljoner
kronor (2009)
Antal anställda: 1 000
Mobilsajt: sedan mars 2008
Iphone-app: sedan december 2008
Mobila aktiviteter: mobilsajt,
Iphone-app, Nokia-widget, sms-reklam med positionering. Biljettbokning på mobilsajten och i appen.
Antal besökare mobilsajten: 9 000 per vecka
Antal besökare Iphone-
appen:
30 000 per vecka