Barnbutiken Babyshop är mobil pionjär. Förra sommaren startade e-handelsföretaget en av Sveriges första mobilbutiker.
– Vi vill ligga i framkant och hitta på saker som gör det roligt att vara kund hos oss, säger vd Marcus Tagesson, som grundat Babyshop tillsammans med Linn Rundgren.

Försäljningsmässigt har mobilbutiken inte varit någon hit – den står för mindre än 0,5 procent av den totala försäljningen. Babyshop räknar med att det tar ett par år innan mobilförsäljningen tar fart, men tror ändå att de får tillbaka pengarna de investerat – kanske redan under 2010.

– Den indirekta försäljningen är svår att mäta, men vi tror att den är betydande. Tidigare kunde vi inte ta hand om besökare som kom via mobilen, nu visar vi upp våra produkter på ett helt annat sätt. Folk går från mobilen till sajten och handlar. Så den konvertering som vi inte ser i mobilen kommer till e-butiken istället, säger Marcus Tagesson.

Trafiken från mobilanvändare ökade med över 1 000 procent mellan första kvartalet 2009 och första kvartalet 2010. Samma period fördubblades försäljningen.

– Vi har växt mycket med start i juni i fjol, då vi lanserade mobilbutiken. Vid lanseringen hade vi bland annat tävlingar där man kunde vinna en Iphone. Vi tror att mun till mun-marknadsföringen ökade genom mobilbutiken.

M-shoppen har tagits fram av Panagora och upphandlades i samband med en sajt-omgörning. Därför saknas separat prislapp.

Utseende och innehåll på mobilbutiken är kraftigt avskalat. Det finns ett produktsök och en produktkatalog där man kan bläddra igenom hela sortimentet. Syftet när sajten utformades var i första hand att kunderna ska kunna titta på Babyshops produkter i mobilen, och kunna visa dem för familj och vänner.

– Vi aktar oss för att göra för mycket listor och rekommendationer, sådant som vi har på den vanliga sajten. Det blir lätt plottrigt, och då förlorar man upplevelsen av att det är enkelt.

Butiken har anpassats efter Iphone ,och över 90 procent av trafiken kommer från Iphone-användare.
– Vår målgrupp går väl ihop med Iphone. Vi riktar oss till småbarnsföräldrar från medelklassen. Och vi säljer också rätt mycket Iphone-hållare till Bugaboo-vagnar.

Mobilförsäljningen sker via faktura. Babyshop använder en tjänst från Klarna där kunden skriver in sitt personnummer och folkbokföringsadressen hämtas automatiskt. Den enda ytterligare uppgift som kunden behöver skriva in är e-postadressen, som Babyshop tar in för senare bearbetning med mejlutskick. Senare i år planerar Babyshop att även lägga till kortbetalning.

– Nu har vi sett att det fungerar, om än i mindre skala. Besökarantalet går spikrakt uppåt. Mobilen är inte bara en visionär kanal – det är en faktisk och viktig kanal redan nu, säger Marcus Tagesson.

Fakta

Affärsidé: Sälja barnprodukter till småbarnsföräldrar
Startår: 2006
Grundare: Marcus Tagesson och Linn Rundgren
Anställda: 4
Beräknad omsättning 2010: 12-15 miljoner kronor
Mobilbutik: Sedan maj 2009